Državna revizorska institucija (DRI) je utvrdila da je opština Bečej u postupcima javnih nabavki u 2017. godini napravila nepravilnosti u iznosu od 122 miliona, kao i u platama – osam miliona i u preuzimanju obaveza – 31 milion dinara.
Najveća potiska opština je prošle godine preuzela obaveze u iznosu od najmanje 31,3 miliona dinara iznad odobrenih aproprijacija, drugim rečima, zaduživanje više od planiranog, (od čega se 27,5 miliona odnosi na dug od pre 2010. godine), te preuzela obaveze ili izvršila isplatu za nabavku, dobara usluga i radova u iznosu od najmanje 121,8 miliona dinara, a da to nije u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama (od čega 22,4 miliona bez sprovedenog postupka javne nabavke i 99,4 miliona dinara bez poštovanja zakonskih procedura u postupcima javnih nabavki), a pored toga, opština Bečej je isplatila najmanje 8,1 miliona dinara zaposlenima više od dozvoljenog iznosa, navodi se u rezimeu izveštaja Državne revizorske institucije koji je objavljen 26. decembra na sajtu te institucije.
Nepravilnosti u uzorcima koje su u izveštaju napisali državni revizori
Opština je zaključila ugovore na procenjenu vrednost umesto na vrednost koju su ponudili ponuđači, kao posledica jer nije utvrdila količinu dobara, odnosno usluga. Direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava opštine Bečej su nabavljali dobra, radove i usluge bez sprovedenog postupka javne nabavke, a da nisu postojali razlozi za izuzeće od primene Zakona o javnim nabavkama i bez dokaza da je naručilac obezbedio konkurenciju na način da su pozvana najmanje tri ponuđača koja su sposobna da izvrše nabavku i podnesu ponudu.
Primenom pogrešno utvrđenih koeficijenata, osnovica, pogrešno obračunatih dodataka, pomoći zaposlenima i naknadama za rad članovima komisija i drugih radnih tela, direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava su izvršili rashode zaposlenima što nije u skladu sa zakonskim propisima, navodi se u izveštaju DRI.
Preporuke državnih revizora za otklanjanje nepravilnosti u poslovanju opštine Bečej
Rukovodstvu opštine Bečej DRI je dao 11 preporuka, i to – da obaveze preuzimaju najviše do iznosa odobrene aproprijacije, da obaveze preuzimaju i rashode i izdatke izvršavaju u skladu sa odredbama Zakona o javnim nabavkama i da rashode za zaposlene obračunavaju i isplaćuju u skladu sa zakonskim propisima, navodi se u izveštaju državnih revizora.
Tri meseca rok za ispravljanje nepravilnosti
Opština Bečej je, na osnovu člana 40. stav 1. Zakona o Državnoj revizorskoj instituciji, dužna da podnese Državnoj revizorskoj instituciji pisani izveštaj o otklanjanju otkrivenih nepravilnosti (odazivni izveštaj) u roku od 90 dana, počev od narednog dana od dana uručenja ovog izveštaja. Odazivni izveštaj mora da sadrži opis nepravilnosti u poslovanju koje su otkrivene revizijom i to koje su mere primenili da bi ispravila nepravilnosti. Ukoliko to ne učini, državni revizori mogu da podnesu odgovarajuće prijave sudu.
Državni revizori su istu kontrolu obavili i u Predškolskoj ustanovi „Labud Pejović“ i u Ustanovi za sportsku i kulturnu aktivnost omladine „Đorđe Predin Badža“, a o tome šta su utvrdili u poslovanju navedenih ustanova takođe ćemo pisati.
Takođe, na narednom periodu objavićemo i druge nalaze državnih revizora vezanih za poslovanje opštine Bečej navedene u izveštaju koji je objavljen poslednjih dana decembra 2018. godine.
Državna revizorska institucija je, objavljivanjem izveštaja, završila je specifičan postupak revizije pravilnosti poslovanja opštine Bečej za 2017. godinu, započet u martu ove godine. Inače, u dugogodišnjoj praksi državnih revizora iz sektora za revizuju budžeta lokalnih vlasti pokazalo se da je svaki sedmi dinar u gradovima i opštinama nepravilno potrošen.
Zašto je DRI ove godine izmenio način revizije lokalnih samouprava?
Dosadašnja praksa državnih revizora, tačnije, nadležnog Sektora za reviziju budžeta lokalnih vlasti, jeste da u svim gradovima i opštinama istovremeno obavi, pored revizije poslovanja, i reviziju konsolidovanih finansijskih izveštaja, odnosno, da se obe revizije urade i potom objedinjeno objave. Međutim, ove godine obavila je dve vrste, jednu objedinju – reviziju završnog računa lokalnih samouprava i revizuju poslovanja i, kao u opštini Bečej, reviziju „kritičnih“ delova, poput preuzimanja aproprijacija iznad dozvoljenog, javne nabavke i plate zaposlenih.
U od 2011. do 2017. godine Sektor za reviziju budžeta lokalnih vlasti Državne revizorske institucije sproveo je 178 revizija konsolidovanih finansijskih izveštaja završnog računa budžeta i 234 revizija sastavnih delova finansijskih izveštaja, što je ukupno 412 sprovedenih revizija.
Kod najvećeg dela lokalnih vlasti otkrivene su nepravilnosti koje se odnose na preuzimanje obaveza, javne nabavke i obračun i isplatu plata. Iako su donesenim budžetom utvrđene aproprijacije za određene namene u određenom iznosu i u određenoj godini, revizijom njihovog poslovanja utvrdili smo da je veoma često dolazilo do preuzimanja obaveza iznad dodeljenih aproprijacija. To je nepravilnost koja se najčešće javlja u poslovanju lokalnih vlasti i ima najveće iznose nepravilnosti, navode državni revizori. Da nepravilnosti postoje u navedenim oblastima postoje i u opštini Bečej, potvrđuje upravo izveštaj DRI-a.
Svaka lokalna vlast planira i sprovodi postupke javnih nabavki. Međutim, utvrdili smo da postoje nabavke za koje se izdvajaju značajna javna sredstva, a koje nisu ni planirane, niti se sprovodio bilo kakav postupak shodno važećim propisima ili, ako se sprovodio neki od postupaka javnih nabavki on je često bio nepotpun, pogrešan i neodgovarajući u smislu primene propisanih procedura. Iako su plate u javnom sektoru umanjene i ograničene veoma često kod lokalnih vlasti smo u dosadašnjim revizijama utvrdili da su primenjivane pogrešne osnovice, a posebno pogrešni koeficijenti i dodatne stimulacije, ističe se u obrazloženju državnih revizora.
Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva. Medijski sadržaj nastao je u okviru projekta „Imaš pravo da znaš“, koji sufinansira opština Bečej