U cilju poboljšanja vidljivosti rada Skupštine opštine Bečej i unapređenja komunikacije građana i njihovih predstavnika u lokalnom parlamentu, pokrećemo posebnu rubriku vezanu za odbornike. Pored toga, sednice će u buduće moći i detaljnije da se prate na portalu „MojBečej“.
– Na ovu ideju smo došli usled burne reakcije građana na socijalnim mrežama na prekid 19. sednice Skupštine opštine Bečej, kada je zbog nedostatka kvoruma nakon pauze sednica odložena za sledeći radni dan, kaže Aleksandar Đekić, predsednik Bečejskog udruženja mladih (BUM).
Prema rečima Đekića BUM je uputio Zahtev za pristup informacijama od javnog značaja predsedniku Skupštine opštine Bečej Peteru Kneziju, u kome je zatražena „lista prisutnosti“ odbornika na svim sednicama ovog saziva.
– Predsednik lokalnog parlamenta Knezi je na zahtev odgovorio u potpunosti, i u zakonskom roku, te smo na osnovu analize dobijene dokumentacije došli do vrlo interesantnih zaključaka, naveo je predsednik BUM-a.
Inače, lokalni parlament broji 36 odbornika, od kojih odborničke grupe broje po:
- Srpska napredna stranka 10 odbornika – Atila Horvat, Tamara Cvejanov, Dušan Milovanov, Slađana Jovanović, Miljan Jovanović, Goran Nikolić, Dragan Lazić, Ljubov Radišić, Katalin Mužlai, Laslo Šinkovič;
- Demokratska stranka sedam odbornika – Ferenc Berček, Dušan Jovanović, Erna Kiš Čisar, Miloš Konjević, Budislav Medurić, Laslo Vince, Slobodan Zlokolica;
- Savez vojvođanskih Mađara pet odbornika – Edit Silađi, Jožef Keringer, Eržebet Kinka, Mihalj Černjak, Ervin Ragač;
- Liberalno demokratska partija pet odbornika – Zoltan Guljaš, Jožef Gortva, Endre Hegediš, Velibor Gucunski, Zoltan Rabockai;
- Srpski pokret obnove četiri odbornika – Gordana Namačinski, Miroslav Popović, Nenad Tomašević, Lucija Lukić;
- Grupa građana „Za Bečej“ četiri odbornika – Peter Knezi, Zoltan Sabo, Veronika Kasaš, Ildiko Nađ i
- Jedna samostalna odbornica – Suzana Đukić.
(dolazak odbornika na zasedanja, Konstutivna sednica 28.7.2012. – 3.3.2014.)
Naknada za vršenje odborničke funkcije je 12 hiljada dinara mesečno od 31. januara 2013. godine, dok je u prethodnom periodu iznosila 7.500 dinara mesečno. Do sada je održano 19 zasedanja lokalnog parlamenta za ukupno 21 mesec. Odbornicima se, u suštini, isplaćuju naknade i za mesece u kojima se nisu sastajali, a, budući da je na zasedanju skupštini opštine u proseku prisutno 28 od 36 odbornika za prvih 19 zasedanja, možemo zaključiti da pojedini odbornici nisu dolazili na skupštinu i više od pola godine.
Pojedinačno gledano, sa sednica Skupštine opštine Bečej ni jednom nisu izostajali predsednik skupštine Peter Knezi i odbornici Gordana Namačinski, Lucija Lukić i Dragan Lazić, dok najviše izostanaka (više od 50 odsto) imaju odbornici Miloš Konjević, Suzana Đukić i Laslo Vince.
Kako bismo saznali više o radu skupštine opštine razgovarali smo sa predsednikom lokalnog parlamenta Peterom Knezijem.
Kako ocenjujete sednice Skupštine opštine Bečej u ovom sazivu, kojim, inače, vi predsedavate?
Osim ovoj jednog slučaja, tehnički gledano skupštine su bile u redu, mogli smo da radimo. Naravno kao što i obično bude, opozicioni odbornici, odnosno stranke su bile aktivnije u raspravi, u odnosu na poziciju, a to je nekako i prirodno. Mislim da je jedino ono što sam i više puta pomenuo i zamerio da dosta dugo već radimo sa 26, 27 odbornika, dakle jedan određeni broj odbornika ne dolazi na sednice. Jako retko je bilo kada nas je bilo 36-oro. Ja ne znam zašto je to tako, a to se odnosi podjednako na poziciju i opoziciju podjednako. Imali smo više takvih sednica gde nam je praktično tehnički opozicija dala kvorum, bilo nas je ispod 19. Ako nisu bile takve tačke gde treba apsolutna većina, one su bile izglasane, ali recimo bilo nas je 25 prisutnih, praktično 13, 14 nas je bilo dovoljno za usvajanje tačke, ali jedna pozicija ne sme da dozvoli sebi da joj opozicija daje kvorum, mogli su više puta da izađu i da ostanemo bez većine, što se i deslio sad.
Kako komentarišete to što se odbornici nisu vratili nakon pauze na 19. sednici, pa je morala da bude odložena?
Mi uvek molimo odbornike da nam jave ako neko ne može da dođe na sednicu ili će možda biti opravdano odsutan, da bi eventualno pomerili i sam datum. Ono što se desilo sad na 19. sednici, taj ko je bio prisutan video je da je bila dosta dugačka u odnosu na prethodne, tek smo bili kod 6. tačke, a već smo radili četiri sata. Morao sam da odredim pauzu iz dva razloga. Prvo, već smo radili četiri sata neprekidno, drugo, došli smo do šeste tačke, program rada JP „Toplana“, ja sam zamolio predlagača da proveri navode odbornika Zlokolice, da li je to tačno i da li matematički štima taj predlog koji je predan na skupštinu, i zbog toga sam isto odredio pauzu. Nakon toga se desilo to što se desilo, uvideo sam da nas ima 18, od toga tri opoziciona odbornika, to znači 15 iz pozicije, što je, iskreno rečeno, ispod svake kritike. To je vrlo neozbiljno. Sreća da je to funkcionisalo u ponedeljak, pa smo usvojili te programe kako bi preduzeća i ustanove nesmetano radili.
Da li smatrate da odbornici koji ne dolaze zaslužuju odborničku naknadu?
Vidite, meni se sad nameće to pitanje. Mi smo to odredili kao mesečnu naknadu, međutim, prosek govori, ne samo u ovom sazivu, nego i inače, da bude 10, 11 sednica godišnje. Možda ću i predložiti da pokušamo da pređemo na nagrađivanje po sednici. Ovako nema smisla zaista, em se daje novac tako, em ja mislim da je prava vrednost skupštine u tome kada tamo bude 36 odbornika, bez obzira da li je pozicija ili opozicija. Svi su oni izabrani od strane građana i mislim da im je i dužnost da budu tamo. Vidimo iz sednice u sednicu da dosta odbornika fali, dve trećine je prisutno, ostali nisu, a to nije dobro. Kad prođu parlamentarni izbori, lično ću pitati ostale iz koalicije da li da predložimo jednu takvu odluku, da se plaća sama sednica, a ne mesečno.
Da li smatrate da odbornici koji dođu na sednicu, ali ne učestvuju u diskusiji, zaslužuju odborničku naknadu. Međutim, tu se postavlja pitanje da možda oni nisu detaljno proučili materijal, nego su samo tehnički prisutni?
To je uvek teško pitanje, uvek postoje dve velike strane u skupštini, pozicija i opozicija. Uvek je poziciji interes da bez neke veće diskusije što brže usvoji određene odluke, dok opozicija vrlo želi da se čuje njihov glas, što je sasvim normalno. Sa druge strane, sigurno ima takvih tačaka u tim materijalima koje ne odgovaraju i možda nisu ni u redu i to oni ističu. Tako da ne možemo meriti aktivnost, to će se možda odraziti na izborima ko je bio koliko aktivan tokom četiri godine. A, baš apanažu, malo je teško, jer praktično pozicija tako radi da usvaja programe, a opozicija, jer nema mnogo uticaja, oni su aktivni. To je priroda stvari, mada ne kažem da je normalno da pozicija ne diskutuje, jer je u principu saglasna sa materijalom. Da li je to suštinski tak,o mogli bi o tome detaljnije pričati.
Bez obzira na političku pripadnost, da li vas je ikada neko od sugrađana pitao ili zamolio da učinite nešto po bilo kom pitanju, od opšteg interesa?
Da, obično se građani obrate za najbanalnije stvari, tu je recimo javna rasveta, ili ako se nešto desi. Dosta njih me je zvalo za prisustvo pasa lutalica, pa onda recimo neke usluge od javnih preduzeća, kako da dođu do ovoga, onoga, ili koga da zovu ili tako nešto. Uvek ima, kako da ne. Kako čovek komunicira sa ljudima neizbežne su takve stvari. Na kraju krajeva, zato smo tamo, pa ako možemo pomoći, vrlo rado ćemo, naravno.
Da li bi dozvolili da objavimo vaš broj telefona kako bi se našao na usluzi građanima?
Dok sam bio predsednik opštine, i sada, moj broj je na sajtu lokalne samouprave. Naravno da možete da ga objavite, zato sam i dobio službeni broj.
Dragan Lazić, odbornik Srpske napredne stranke, nema ni jedan izostanak sa sednica Skupštine opštine Bečej.
S obzirom na to da niste propustili ni jedno zasedanje lokalnog parlamenta, što nije uobičajena praksa u našoj opštini, koji su razlozi zbog kojih redovno prisustvujete sednicama?
Zato što sam odgovoran u svom poslu i smatram da svako svoju građansku dužnost treba savesno da ispunjava.
U kojoj su meri građani upoznati sa tim da ste vi odbornik u SO Bečej?
S obzirom na to da imaju dobar izvor informacija putem lokalnih medija, u velikoj meri građani su upoznati sa tim.
Bez obzira na političku pripadnost, da li vas je ikada neko od sugrađana pitao ili zamolio kao odbornika da uradite nešto po bilo kom pitanju, od opšteg interesa?
Jeste, svakodnevno.
Kako ocenjujete diskusije odbornika na sednicama?
Kao razmenu mišljenja i dolaženja do rešenja za tekuće probleme.
Koliko ste se puta za skupštinskom govornicom obratili kolegama odbornicima?
Ni jednom.
Da li smatrate da odbornici koji ne dolaze redovno na sednice SO Bečej zaslužuju odborničku naknadu?
Svakako, oni su deo skupštine. Najverovatnije su bili opravdano odsutni.
Da li smatrate da odbornici koji dolaze na sednice SO Bečej, a ne učestvuju u diskusiji, zaslužuju odborničku naknadu?
Naravno, šef odborničke grupe zastupa pojedinca odborničke grupe, prema dogovoru, tako da nema potrebe da svi učestvuju u diskusiji.
Da li se odborničke naknade redovno isplaćuju?
Prilično redovno.
Da li bi dozvolili da objavimo vaš broj telefona kako bi se našao na usluzi građanima?
Naravno.
Više od 50 odsto izostanaka sa sednica skupštine opštine ima odbornik Demokratske stranke Miloš Konjević.
S obzirom na to da ste izostajali sa sednica lokalnog parlamenta, zanima nas zašto ne dolazite redovno?
Direktor sam privatne firme i isključivo iz tih razloga sam izostajao sa sednica. Skupštinska zasedanja su radnim danima, pa često ne mogu da se uskladim sa poslom.
Šta mislite u kojoj su meri građani upoznati sa tim da ste vi odbornik u SO Bečej?
Mislim da je javnost većim delom upoznata sa tim.
Bez obzira na političku pripadnost, da li vas je ikada neko od sugrađana pitao ili zamolio kao odbornika da uradite nešto po bilo kom pitanju , od opšteg interesa?
Jesu, oko komunalnih stvari, da se popravi nešto u gradu, da se nešto postavi kao odborničko pitanje i slično.
Kako ocenjujete diskusije odbornika na sednicama?
Duskutuju samo odbornici opozicije sa izvršnom vlašću. Nedostaje da se u diskusiju uključe i odbornici vladajuće koalicije, ako ništa drugo, šefovi odborničkih grupa. Pošto poslovnik o radu dosta sputava diskusiju ona se odvija tako kako se odvija.
Koliko ste se puta za skupštinskom govornicom obratili kolegama odbornicima?
Bilo je sednica kad sam se obraćao više puta, a bilo je sednica kad se nisam ni javljao.
Da li smatrate da odbornici koji ne dolaze redovno na sednice zaslužuju odborničku naknadu?
Trebalo bi urediti to tako da na, recimo, 85, 90 odsto sednica mora da se prisustvuje, a da za one, na kojima odbornici nisu prisutni, ne dobiju odborničku nadoknadu. Nerealno je očekivati da odbornici budu baš na svakoj sednici, budući da im to nije osnovno zanimanje. Ukoliko se to ne ispuni, ne dobiješ odborničku nadoknadu i na to niko ne bi trebalo da bude ljut.
Da li smatrate da odbornici koji dolaze na sednice, a ne učestvuju u diskusiji , zaslužuju odborničku naknadu?
Mislim da da. U tome ih dosta ograničavaju šefovi odborničkih grupa, odnosno izvršna vlast. Mislim da oni sami ne biraju da li će se javiti, ili ne. Dosta je to diskutabilno, ali nedopustivo je da se neko nijednom ne javi.
Da li bi dozvolili da objavimo Vas broj telefona da se nađe na usluzi građanima?
Naravno.
Više od 50 odsto izostanaka sa sednica Skupštine opštine ima i nezavisna odbornica Suzana Đukić.
S obzirom na to da ste izostajali sa sednica lokalnog parlamenta, zanima nas zašto ne dolazite redovno?
Ne znam koliko puta sam izostajala pre, sada dolazim redovno. Desilo se par puta da nisam prisustvovala iz ličnih razloga. I par sednica nisam bila kada sam istupila iz Demokratske stranke i odborničke grupe Ne znam da li ste primetili da sada dolazim redovno.
Šta mislite u kojoj su meri građani upoznati da ste vi odbornica u SO Bečej?
Mislim da su upoznati, pošto sam ja iz Radičevića, tamo svi znaju, a imam i dobru komunikaciju sa građanima, s obzirom na to da sam tamo, kao i u Savetu mesne zajednice, i da onda sugrađani dolaze i sa nekim problemima. Trduim se da maksimalno Radičević promovišem i da neke njihove probleme rešim, ali mislim da su upoznati i građani Bečeja.
Bez obzira na političku pripadnost, da li vas je ikada neko od sugrađana pitao ili zamolio kao odbornicu da uradite nešto po bilo kom pitanju od, opšteg interesa?
Sada sam samostalna odbornica i baš tako gledam interese građana koji mi se često obraćaju i trudim se da pomognem koliko mogu.
Kako ocenjujete diskusije odbornika na sednicama?
Često je kvalitetna i tačno se vidi ko je od odbornika pročitao materijal, a bude i koji put politička promocija, što nema veze sa temom.
Koliko ste se puta za skupštinskom govornicom obratili kolegama odbornicima?
Ne znam sad tačno, ali se obraćam kada su teme obrazovanja, budžeta, rebalansa…
Da li smatrate da odbornici koji ne dolaze redovno na sednice SO Bečej zaslužuju odborničku naknadu?
Samo ako je odbornik opravdano odsutan, što se može desiti, ali mislim da svi, ako su prihvatili da budu odbornici, treba da dolaze redovno i da daju svoj maksimalni doprinos.
Da li smatrate da odbornici koji dolaze na sednice SO Becej, a ne učestvuju u diskusiji, zaslužuju odborničku naknadu?
Kada su ljudi stavljeni na listu, političke partije su odlučivale, možda neki odbornici ne vole javni nastup, mada i ti ljudi imaju svoje mišljenje koje izražavaju glasanjem za ili protiv.
Da li bi dozvolili da objavimo vaš broj telefona kako bi se našao na usluzi građanima?
Da, naravno, s obzirom na to da radim u školi, a u Radičeviću svi znaju moj broj, nemam nikakav problem.
O utiscima o radu Skupštine opštine Bečej razgovarali smo i sa predsednikom lokalnog parlamenta u prošlom sazivu, a sadašnjim odbornikom Demokratske stranke Dušanom Jovanovićem.
Kako ocenjujete sednice Skupštine opštine u ovom sazivu, u odnosu na period kada ste vi predsedavali?
Ono što karakteriše sednice SO Bečej u ovom sazivu (nakon juna 2012.) u odnosu na period kada sam ja predsedavao (od jula 2008. do maja 2012.) je, nažalost, smanjenje i značajno ograničavanje prava odbornika, koje je usledilo bez ikakvog valjanog razloga kada je Komisija za statutarna pitanja 25. juna 2013. utvrdila prečišćeni tekst Poslovnika, koji je nakon toga usvojen u skupštinskoj proceduri.
Ono sto navedenim poslovnikom posebno predstavlja poteškoću onim odbornicima koji aktivno žele da učestvuju radu sednica SO Bečej, sastoji se u sledećem :
U toku mog presedavanja, po tada važećem poslovniku, sazivi za sednice su se dostavljali odbornicima obavezno, uvek sedam dana pre dana za održavanje sednice, da bi svaki odbornik imao dovoljno vremena da prouči i analizira dostavljeni materijal i da bi svaki odbornik mogao u toku tih sedam dana, ukoliko bi smatrao za potrebnim, da u skladu sa čl. 144 Poslovnika, traži dodatna obaveštenja i objašnjenja od predsednika Skupštine, predsednika radnih tela, opštinske uprave, javnih preduzeća i drugih, neophodna za njegovu kvalitetnu pripremu za argumentovano učešće u skupštinskim diskusijama, a članom 145. Poslovnika je propisano da služba za skupštinske poslove ima obavezu da svakom odborniku pruži stručna objašnjenja o pojedinim problemima na koje se nailazi u toku rada skupštine. Zatim, pruža im se, ako zatraže, stručnu pomoć u izradi raznih predloga koji oni podnose Skupstini i slično.
Novim poslovnikom koji je usvojen tokom 2013. predviđeno je da se sazivi za sednice dostavljaju odbornicima najkasnije sedam dana pre održavanja sednice SO ali u članu 68 trenutno važećeg poslovnika, u stavu 5 predviđeno je da zbog hitnosti u pojedinim situacijama, sazivanje sednice može bitii u roku kraćem od sedam dana, ali ne kraćem od 24 časa od časa određenog za početak sednice. Navedeni rokovi za sazivanje sednica SO Bečej kraći od sedam dana su primenjivani u praksi, što nema nikakvog opravdanja, jer odbornicima smanjuje vreme za pripreme za učešće u skupštinskim diskusijama, a da pri tome nijednom valjano nije bilo obrazloženo šta je razlog za hitnost u zakazivanju sednice, što je obaveza po čl. 68, stav 5. važećeg poslovnika.
Poseban problem za kvalitetan i argumentovan rad odbornika koji žele da aktivno učestvuju u radu skupštinskih sednica, predstavlja član 68. Stav 6. (koji je na žalost takođe primenjivan u praksi sazivanja sednica SO), a to je da kada se razmatra :
-odluka za čije je donošenje potrebna većina glasova od ukupnog broja odbornika u skladu sa čl.32 stav 3. važećeg Statuta opštine Bečej, kao što su donošenje Statuta opštine i Poslovnika SO, zatim donošenje budžeta i završnog računa, utvrđivanje stope izvornih prihoda opštine, razmatranje izveštaja o izvršenju budžet opštine, razmatranje odluke o godišnjim planovima rada i o izveštajima o radu javnih preduzeća i ustanova i drugo, sednice SO Bečej ne mogu se zakazati u roku kraćem od tri dana.
Za zakazivanje sednica po hitnom postupku u roku od tri dana nema nikakvog razloga niti bilo kakvog prihvatljivog obrazloženja pošto su svi rokovi za usvajanje godišnjih planova rada javnih preduzeća unapred poznati i propisani Zakonom i rok je 1. decembra tekuće godine za narednu godinu. Odluka o budžetu svake opštine mora biti doneta do 15. decembra tekuće godine za narednu godinu, i tako redom, osim da se odbornicima smanji vreme neophodno za dobru analizu izuzetno obimnog materijala, koje je potrebno za pripremu kvalitetne rasprave.
Takođe izuzetno značajna razlika koja se odnosila na period kada sam ja presedavao sednicama SO Bečej, u odnosu na sadašnji saziv je da sam ja tumačio Poslovnik tako da svaki odbornik ima pravo na repliku u skladu sa čl. 83. Poslovnika i istu omogućavao da koristi svaki odbornik najviše dva puta po tri minuta, po istom pitanju i sa istim učesnikom u raspravi, a sve u cilju da svaki učesnik u raspravi ima ista prava i mogućnosti da odbornicima prenese i razjasni stavove za koje se zalaže. Sadašnja praksa na skupštinskim sednicama je da se ne dozvoljava replika odbornicima na izlaganja predstavnika izvršne vlasti (predsednik opštine ili članovi opštinskog veća), kao i na izvestioce po tačkama dnevnog reda skupštinske sednice , ali neverovatno i neprihvatljivo je da se odobravaju replike predstavnicima izvršne vlast u odnosu na izlaganja odbornika. Postavlja se pitanje da li se na taj način u S.O. Bečej derogira i svesno minimizira funkcija odbornika, što je krajnje neprihvatljivo, jer u čl. 28. Stav 1 Statuta Opštine Bečej, jasno piše da 36 odbornika SO Bečej biraju građani na period od četiri godine, neposrednim izborima, tajnim glasanjem, dok je izbor predstavnika izvršne vlasti stvar političkog dogovora skupštinske većine i zbog toga se u skupštinskom radu uvek mora imati na umu da legitimitet odbornika potiče od izborne volje građana i to poštovati kada su u pitanju opravdani zahtevi za replike odbornika na izlaganja predstavnika izvršne vlasti.
Ono po čemu se takođe razlikuje moje predsedavanje u odnosu na sadašnji saziv je u činjenici da sam ja imao stalne konsultacije sa svim šefovima odborničkih grupa, kako pozicije, tako i opozicije po svim pitanjima koja su bila na dnevnom redu sednica skupštine, a takođe sam imao izuzetno dobru saradnju sa svim predstavnicima izvršne vlasti, od presdednika opštine do svih članova opštinskog veća, a kao rezultat te saradnje želim posebno da istaknem da su u mom mandatu upravo zbog navedene dobre koordinacije i mnoštvo konsultacija, dva najvažnija pravna akta svake opštine, a to su Statut opštine i Poslovik o radu jednoglasno prihvatili svih 36 odbornika tadašnje skupštine. Na žalost, to se nije desilo u ovom sazivu prilikom usvajanja aktuelnog Statuta i Poslovnika o radu, pošto izvršna vlast i skupštinska većina nisu hteli da prihvate dva predloga u formi amandmana koji su podneti na predloge odluka, da se sazivi za skupštinske sednice dostavljaju odbornicima uvek u roku od sedam dana pre dana održavanja sednice i da odbornici, kao izabrani predstavnici građana imaju pravo na repliku, ako zatraže, na izlaganje ili na repliku predstavnika izvršne vlasti. Kao što se iz iznetog vidi, ništa nije traženo, već samo ono što se godinama unazad već primenjivalo, jer je to u interesu svih odbornika, ali je zato bespotrebno propuštena velika šansa da svi odbornici glasaju jedinstveno za Statut i Poslovnik i u ovom sazivu.
Takođe, kao primer dobre saradnje sa svim odborničkim grupama, želim da izdvojim skupštinsku sednicu kojoj sam i ja između ostalih bio inicijator, gde smo doneli jednoglasno Skupštinsku preporuku tadašnjem Ministarstvu pravde, sa zahtevom da se ne izmešta Osnovi sud i Javno tužilaštvo iz Bečeja.
Da li vam se ikada dogodilo dok ste predsedavali da nemate kvorum nakon pauze?
U mom mandatu sednice Skupštine opštine Bečej sam zakazivao u proseku svakog meseca, sem u avgustu, zbog godišnjih odmora, i uvek je bilo kvoruma, kako na početku Skupštinskih sednica, isto tako i nakon pauza.
Kako komentarišete situaciju tokom prvog dela 19. sednice SO Bečej, kada se odbornici nakon pauze nisu vratili, te je ista, zbog nedostatka, kvoruma odložena?
Odgovor na ovo pitanje precizno i tačno mogu da daju jedino presednik SO Bečej, predsednik opštine i šefovi odborničkih grupa vladajuće većine. Oni jedini nedvosmisleno znaju zbog čega nije bilo kvoruma za nastavak 19. sednice. Mene sve ovo pomalo podseća na skupštinske sednice iz 2005. godine kada su takođe sednice prekidane, ili nisu ni započinjane zbog nedostatka kvoruma. Krajnje je čudno da stranke u vlasti u opštine Bečej, koje imaju više nego komotnu skupštinsku većinu, nisu mogle da obezbede kvorum. U svakom slučaju vreme će pokazati da li je to bio izdvojeni slučaj, splet određenih okolnosti ili možda neki novi politički momenat.
Kako ocenjujete diskusije na sednicama Skupštine opštine u ovom sazivu?
Moj dominantan utisak, kao i mnogih građana sa kojima sam pričao, je činjenica da se odbornici vladajućih stranaka ni jednom nisu prijavili za diskusiju po nekoj od tačaka dnevnog reda ni na jednoj dosadašnjoj skupštini. Svaki pokušaj nas opozicionih odbornika da kroz argumentovanu raspravu pokušamo da utičemo da se kod odlučivanja donesu najbolje odluke u interesu građana opštine Bečej, uglavnom se završavaju preglasavanjem skupštinske većine. Primera za to ima dosta, upozoravao sam na nerealno planiran budžeta za 2013. od više od 1.400.000.000 dinara, zatim na takođe nerealan plan opštinskih investicija za 2013, od preko 300.000.000 dinara, nerealnih investicionih aktivnosti u javnim preduzećima za 2013, a pogotovo u Toplani, u iznosu od nekoliko miliona evra i mnogo toga još. Često sam upućivao apele sa skupštinske govrnice, ka odbornicima vladajuće većine, kada su neodrživi predlozi odluka trebali da se stave na glasanje, pitanjem „ko ima pravo od odbornika da glasa protiv predloga dobrih odluka i da ja sigurno nisam taj, ali isto niko ne bi smeo da glasa za lose predloge odluka, samo zbog stranačke discipline“. Niko nema to pravo, ali uglavnom je dolazilo do preglasavanja, a vreme je kasnije bilo nabolji sudija ko je sa skupštinske govornice bio u pravu. Zbog toga su neophodne konsultacije, koje sam ja primenjivao u pripremi sednica, po svim predloženim tačkama dnevnog reda između predsednika SO, izvršne vlasti i svih šefova odborničkih grupa.
Koliko puta ste se sa skupštinske govornice obratili kolegama odbornicima?
Vrlo često sam se obraćao odbornicima. Sigurno je da smo se kolega Slobodan Zlokolica i ja u ovom sazivu najčešće od svih odbornika javljali za reč, a takođe smo i najviše vremena od svih odbornika proveli na skupštinskoj govornici u argumentovanim diskusijama.
Da li smatrate da odbornici koji ne dolaze redovno na sednice Skupštine opštine Bečej zaslužuju odborničku naknadu?
Smatram da odbornici koji su sprečeni da prisustvuju sednicama, ili moraju da napuste sednicu iz određenih razloga, moraju da o tome obaveste predsednika Skupštine, kako je i predviđeno čl.141 poslovnika o radu. Sve ostalo nije prihvatljivo, pa ni odborničke naknade za one koji neopravdano izostaju sa sednica.
Da li smatrate da odbornici koji prisustvuju sednicama SO Bečej, a ne učestvuju u diskusijama, zaslužuju odborničku naknadu?
Na osnovu aktuelno Statuta opštine Bečej, nije predviđena mogućnost da se neaktivnim odbornicima ospori pravo na odborničku naknadu, ali bi građani trebalo da budu ti koji bi na sledećim lokalnim izborima kaznili neaktivne odbornike i svoj glas poverili onim ljudima za koje su uvereni da će se kroz svoj angažman u Skupštini, rukovoditi javnim interesom i da će na pravi način zastupati interese svih građana.
Bez obzira na političku pripadnost, da li vas je ikada neko od sugrađana pitao ili zamolio kao odbornika da uradite nešto po bilo kom pitanju, od opšteg interesa?
Mnogim građanima opštine Bečej je ostalo u pamćenju da sam u periodu od 2006. do 2008. dok sam bio na funkciji predsednika opštine Bečej, redovno svakog petka od 10 do 13 časova, lično primao građane, bez obzira da li su bili politički opredeljeni ili ne, ako su imali neki problem, i da sam dosta njihovih problema uspeo da rešim, tako da mi se i danas dosta građana obraća sa pitanjima ko, gde i kako može da reši neki njihov problem ili kako da ostvare neko svoje pravo, a ima i dosta ljudi koji mi se obraćaju sa raznim komunalnim, socijalnim i drugim problemima. U ovom sazivu, kao odbornik SO Becej, pomažem vrlo rado svima u skladu sa mogućnostima opozicionog odbornika, ne pitajući nikada nikog za stranačko opredeljenje.
Da li bi dozvolili da objavimo vaš broj telefona da se nadje na usluzi gradjanima?
Naravno, moj broj telefona mnogi znaju, a uvek sam bio dostupan svima koji su me zvali.
Takođe smo u par navrata pokušali da kontaktiramo zamenika predsednika Skupštine opštine Bečej Nenada Tomaševića kako bi čuli njegove komentare. Međutim, do objavljivanja ovog teksta nismo uspeli da stupimo u kontakt sa njim.
Foto: Arhiva