Više javno tužilaštvo u Novom Sadu – Posebno odeljenje za suzbijanje korupcije, ali Agencija za sprečavanje korupcije obratile su Kancelariji za javne nabavke sa zahtevom za monitoring javnih nabavki JKP „Energana“ iz Sombora. U pitanju su bile sledeći postupci:
Edukacije građana;
Savetodavne usluge;
Investiciono održavanje objekata podstanice A17;
Radovi na unutrašnjem uređenju objekta toplane;
Konsultantske usluge ISO i
Održavanje računarskih programa i nabavka održavanja IT opreme.
Sve su ovo nabavke na koje se ne primenjuju odredbe Zakon o javnim nabavkama.
Dopisom dostavljenim od strane Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu – Posebnog
odeljenja za suzbijanje korupcije, zahtevano je davanje obaveštenja da li je KJN vršila
monitoring po prijavama podnetim od strane ponuđača, u kojima su iznete primedbe
na postupanje naručioca JKP „Energana“ iz Sombora prilikom sprovođenja
predmetnih postupaka javnih nabavki.
Postupajući po zahtevu, KJN je obavestila nadležno tužilaštvo da je KJN, dana 22.
februara 2023. godine, uz dopis Agencije za sprečavanje korupcije od 9. februara 2023. godine, dostavljena anonimna predstavka kojom se izražava sumnja u moguće nezakonito postupanje naručioca prilikom sprovođenja navedenih postupaka javnih nabavki.
S tim u vezi, KJN je nadležno tužilaštvo obavestila da je, postupajući po dostavljenoj predstavci, u skladu sa zakonskim ovlašćenjima sprovela monitoring nad primenom propisa o javnim nabavkama u vezi sa predmetnim javnim nabavkama, te da je o ishodu istog obavestila Agenciju za sprečavanje korupcije dopisom.
Edukacije građana, procenjene vrednosti 270.000,00 dinara;
Savetodavne usluge, procenjene vrednosti 700.000,00 dinara;
Investiciono održavanje objekata podstanice A17, procenjene vrednosti 1.250.000,00 dinara;
Radovi na unutrašnjem uređenju objekta toplane, procenjene vrednosti 1.640.000,00 dinara;
Konsultantske usluge ISO, procenjene vrednosti 950.000,00 dinara i
Održavanje računarskih programa i nabavka održavanja IT opreme, ukupne
procenjene vrednosti 1.000.000,00 dinara;
I ovde su u pitanju nabavke na koje se ne primenjuju odredbe ZJN
Agencija za sprečavanje korupcije je u prilogu svog dopisa dostavila KJN prijavu u
kojoj je izneta sumnja u pogledu mogućeg nezakonitog postupanja naručioca,
Javnog komunalnog preduzeća „Energana“ Sombor, prilikom sprovođenja predmetnih
postupaka javnih nabavki. Naime, prema navodima iz prijave, naručilac određene
javne nabavke nije sproveo na transparentan način, uz napomenu da iste nisu bile
neophodne za obavljanje njegove delatnosti. Stoga, Agencija za sprečavanje korupcije
obratila se KJN zahtevom za razmatranje navoda iz dostavljene prijave i preduzimanje
radnji iz nadležnosti KJN u vezi sa navedenim pitanjem.
Razmatrajući sadržinu dostavljene prijave, a uzimajući u obzir procenjenu vrednost
svake pojedinačne javne nabavke, KJN je u svom dopisu ukazala na odredbe člana 27. ZJN
kojim je propisano da se odredbe ZJN ne primenjuju na nabavku dobara i usluga čija je
procenjena vrednost manja od 1.000.000,00 dinara i nabavku radova čija je procenjena
vrednost manja od 3.000.000,00 dinara.
Takođe, ukazano je da je članom 49. ZJN propisano da je naručilac dužan da posebnim
aktom bliže uredi način planiranja, sprovođenja postupka javne nabavke i praćenja
izvršenja ugovora o javnoj nabavci (način komunikacije, pravila, obaveze i
odgovornosti lica i organizacionih jedinica), način planiranja i sprovođenja
nabavki na koje se zakon ne primenjuje, kao i nabavki društvenih i drugih posebnih
usluga.
Iz navedene zakonske odredbe jasno je da je naručiocima ostavljeno da sami bliže
urede način na koji će planirati i sprovoditi nabavke koje su izuzete od primene ZJN,
uz poštovanje načela javnih nabavki. Posebno je napomenuto da ZJN nije predvideo
pravna sredstva, kao ni prekršajnu odgovornost naručioca ukoliko ne postupi po
navedenoj zakonskoj odredbi ili ukoliko postupak nabavke ne sprovede u skladu sa
donećen aktom.
Takođe, KJN je ukazala na odredbu člana 29. stav 2. ZJN kojom je propisano da
određivanje procenjene vrednosti predmeta javne nabavke ne može da se vrši na način
koji ima za cilj izbegavanje primene ovog zakona, niti u tom cilju može da se vrši
podela predmeta javne nabavke na više nabavki.
U cilju utvrđivanja zakonitosti postupanja naručioca, a uzimajući u obzir da u
dostavljenoj prijavi nije jasno naznačeno u kojoj godini su sprovedene predmetne
javne nabavke, KJN je izvršila uvid u Planove javnih nabavki naručioca za 2021, 2022. i
- godinu, koji su objavljeni na Portalu javnih nabavki čiji je rad usklađen sa odredbama ZJN.
Nakon sprovedenog monitoringa, KJN nije utvrdila da je naručilac izvršio podelu
javnih nabavki kako bi izbegao primenu odredaba ZJN, odnosno da je postupio
suprotno članu 29. stav 2. ZJN. U tom smislu, moglo se zaključiti da su u konkretnom
slučaju bili ispunjeni uslovi za primenu člana 27. stav 1. tačka 1) ZJN, odnosno da
naručilac nije bio u obavezi da navedene javne nabavke sprovede primenom odredaba
ZJN.
Imajući u vidu navedeno, Agencija za sprečavanje korupcije je obaveštena da ne
postoji osnov za dalje postupanje KJN po ovom pitanju.
Ujedno, ukazano je da KJN nije nadležna da utvrđuje celishodnost određene javne
nabavke, kao i opravdanost utroška finansijskih sredstava koja su bila namenjena za
realizaciju određene javne nabavke. S tim u vezi, napomenuto je da se po navedenom
pitanju podnosilac prijave može obratiti organima koji su zakonski ovlašćeni da
vrše kontrolu poslovanja budžetskih korisnika, a sve u cilju vršenja provere
ispravnosti raspolaganja finansijskim sredstvima i utvrđivanja da li su
finansijska sredstva upotrebljena u skladu sa pozitivnopravnim propisima
Republike Srbije.
Podsetimo, Kancelarija za javne nabavke poslednjih nekoliko godina objavljuje izveštaje o sprovodenom monitoringu postupka javnih nabavki. U pitanju su postupci koje ili Kancelarija monitoriše po svom planu ili dobija zahteve za monitoring od pravosudnih institucija, policije i drugih organa, a mogu da ih predlažu i svi drugi, pa i organizacije i pojedinci.