Оpština Novi Bečej je u 2019. godini sprovela 12 otvorenih postupka javne nabavke i 28 postupka male vrednosti, sa ukupno ugovorenom vrednošću od 252.767.636 dinara bez PDV. Naredne godine je sprovela četiri otvorena postupka javne nabavke i 23 postupka male vrednosti i jedan pregovarački postupak javne nabavke bez prethodnog objavljivanja, sa ukupno ugovorenom vrednošću od 192.007.191 dinara bez PDV, navodi se u Izveštaju o reviziji pravilnosti poslovanja opštine Novi Bečej, koji se odnosi na javne nabavke za 2019 i 2020. godinu i rashode za zaposlene za 2020. godinu kod direktnih korisnika budžetskih sredstava koji je 2021. godine sprovela, a potom i javno objavila Državna revizorska institucija.
U nastavku predstavljamo detalje tog izveštaja u delu javnih nabavki, od planiranja, preko evidentiranih nepravilnosti koje je opština Novi Bečej načinila u dve budžetske godine.
Planiranje javnih nabavki – Opština Novi Bečej ima Pravilnik o bližem uređenju planiranja javnih nabavki i praćenja izvršenja ugovora o nabavkama, donet na osnovu Zakona o javnim nabavkama iz 2019. godine, navodi se u izveštaju.
-U revizionom periodu primenjivali su Pravilnik o bližem uređivanju postupka javne nabavke opštine Novi Bečej, donet po ranije važećem Zakonu o javnim nabavkama. Predmetnim aktom je između ostalog uređen način planiranja nabavki, sprovođenje postupaka javnih nabavki i izvršenje ugovora i dr, dodaje se u tom dokumentu.
Predsednik opštine Novi Bečej je 16. januara 2019. godine doneo Plan nabavki za 2019. godinu, sa 14 izmena, čija je ukupna procenjena vrednost 410.672.327dinara bez PDV-a. Sredstva za realizaciju Plana javnih nabavki opštine Novi Bečej za 2019. godinu predviđena su Odlukom o budžetu opštine Novi Bečej za 2019. godinu. Plan javnih nabavki i izmene i dopune plana javnih nabavki, objavljeni su na Portalu javnih nabavki.
Plan nabavki za 2020. godinu donet je početkom februara te godine, i tokom godine imao je šest izmena, sa ukupnom procenjenom vrednosti 244.057.556 dinara bez PDV-a. Postupci javnih nabavki
U postupku revizije uzorkovano je ukupno 20 postupaka javnih nabavki dobara, usluga i radova, i, to: 10 postupaka sprovedenih u 2019. godini ugovorene vrednosti 160.927.020 dinara bez PDV i 10 postupaka sprovedenih u 2020. godini ugovorene vrednosti 104.927.882 dinara bez PDV.
Opština Novi Bečej je za 2019. godinu sprovela 41 postupak javnih nabavki, od kojih je uzorkovano i revidirano 10 postupaka.
Uvidom u Plan nabavki opštine Novi Bečej za 2019. godinu, koji je doneo predsednik opštine, kao i podatke pribavljene u postupku revizije od odgovornih lica ustanovljeno je da je u opštini Novi Bečej:
1) planirana javna nabavka dobara sa procenjenom vrednošću od 25.917.666 dinara bez PDV-a;
2) planirana javna nabavka usluga sa procenjenom vrednošću od 132.316.665 dinara bez PDV-a i
3) planirana javna nabavka radova sa procenjenom vrednošću od 753.478.435 dinara bez PDV-a.
Opština Novi Bečej je u 2020. godini sprovela 29 postupaka javnih nabavki, od kojih su državni revizori uzorkovali i revidirali 10 postupaka.
Predstavljamo prvih pet od 10 javnih nabavki iz 2019. godine koje su državni revizori kontrolisali tokom revizije u 2021. godini. Preostalih pet, kao i 10 iz 2020. godine predstavljamo u narednoim tekstovima.
1) Javna nabavka radova – Izgradnja saobraćajnica u opštini Novi Bečej
U pitanju je otvoreni postupak javne nabavke radi zaključenja ugovora o javnoj nabavci sa procenjenom vrednostu 40.803.173 dinara bez PDV. U postupku je blagovremeno dostavljena jedna ponuda i radi se o zajedničkoj ponudi grupe ponuđača gde je nosilac posla GP Graditelj NS, Novi Sad, a član grupe Graditelj AD Kikinda, Kikinda, a ponuđena cena 40.772.540 dinara.
Ugovor o javnoj nabavci je zaključen 23. septembra 2019. godine na iznos 40.772.540 dinara.
U izveštaju DRI evidentirane sledeće pojedinost, kao i nepravilnosti: konkursna dokumentacija i poziv za podnošenje ponuda su objavljeni na Portalu javnih nabavki i na internet stranici naručioca. Poziv za podnošenje ponuda je objavljen i na Portalu službenih glasila Republike Srbije i bazi propisa. O postupku javnog otvaranja blagovremeno dostavljenih ponuda vođen je Zapisnik o otvaranju ponuda. Nakon toga sačinjen je Izveštaj o stručnoj oceni ponuda, a na osnovu istog doneta je Odluka o dodeli ugovora. Sa najpovoljnijim ponuđačem, zaključen je ugovor o javnoj nabavci. Obaveštenje o zaključenom ugovoru je objavljeno na Portalu javnih nabavki.
Izveštaj nisu potpisali svi članovi Komisije, na način da istu čine pet članova, a predmetni Izveštaj su potpisala tri osobe. Zbog navedene činjenice ne može se zaključiti da li su nepotpisani članovi komisije bili saglasni sa tekstom izveštaja i predlogom za dodelu ugovora o izvođenju radova koja je bila njegov sastavni deo. Ove okolnosti čine Izveštaj nepotpunim, odnosno ne može se prihvatiti da je Izveštaj sačinila Komisija, već samo određeni broj njenih članova.
U prilog navedenom stavu, govori obrazloženje iz teksta koji sledi:
Članom 54. stav 13. tačka 4. i člana 105. stav 1. Zakona o javnim nabavkama je propisano da je komisija za javnu nabavku dužna da sačini pisani izveštaj o stručnoj oceni ponuda. Komisiju kao zborno telo čine članovi komisije, a u odsustvu članova, u njen rad se uključuju njihovi zamenici, imenovani u skladu sa članom 54. stav 4. Zakona o javnim nabavkama. Saglasno stavu 12. istog člana Zakona, Komisija je odgovorna je za zakonitost sprovođenja postupka pa potpisom na Izveštaju članovi komisije, a u njihovom odsustvu, zamenici, potvrđuju da su saglasni sa sadržajem istog, kao i sa zakonitošću predložene odluke o dodeli ugovora koja na osnovu člana 54. stava 13. tačke 5. Zakona o javnim nabavkama, čini sastavni deo Izveštaja. U skladu sa Zakonom, sačinjen Izveštaj o stručnoj oceni ponuda, potpisan od strane članova komisije, a u njihovom odsustvu od strane zamenika. Članom 54. stav 7. Zakona o javnim nabavkama je propisano da se za članove komisije imenuju lica koja imaju odgovarajuće stručno obrazovanje iz oblasti iz koje je predmet javne nabavke.
Stavom 8. istog člana daje se pravo naručiocu ako nema zaposleno lice koje ima odgovarajuće stručno obrazovanje iz oblasti iz koje je predmet javne nabavke da u komisiju može imenovati lice koje nije zaposleno kod naručioca. Rešenjem o obrazovanju Komisije za sprovođenje postupka javne nabavke, za člana je imenovano lice zaposleno kod Naručioca, koje ima odgovarajuće stručno obrazovanje iz oblasti iz koje je predmet javne nabavke – građevinski inženjer. Pored navedenog lica, u Komisiju su imenovana i dva člana, kao i njihovi zamenici koji nisu zaposleni kod naručioca. Navedena članovi Komisije su imenovani na zahtev sufinansijera radova (Uprave za kapitalna ulaganja APV) iako je postupak javne nabavke sprovodila Opština, odnosno njen organ, kao naručilac koji je i odgovoran za zakonitost postupka.
U postupku realizacije Ugovora, po osnovu dostavljene računovodstvene dokumentacije konstatovali smo izvršenje predmeta nabavke u iznosu od 14.678.114 dinara sa PDV-om, dok je vrednost nerealizovanog ugovora na dan 31.12.2019. godine iznosi 34.248.934 sa PDV-om.
Otkrivena nepravilnost
– Ugovor o javnoj nabavci radova nije zaključen u skladu sa propisima koji regulišu javne nabavke, jer je Odluka o dodeli ugovora doneta na osnovu Izveštaja o stručnoj oceni ponuda, koji nije sačinjen u skladu sa odredbama Zakona o javnim nabavkama, što nije u skladu sa članom 54. stav 12. tačka 4. i članom 105. stav 1. Zakona o javnim nabavkama.
– Za članove komisije za javnu nabavku imenovana su lica koja nisu zaposlena u Upravi kao Naručiocu, ali ne iz razloga što naručilac nema zaposleno lice koje ima odgovarajuće stručno obrazovanje iz oblasti iz koje je predmet javne nabavke, što je nije u skladu sa članom 54. stav 8. Zakona o javnim nabavkama.
2) Javna nabavka dobara – Nabavka ultrazvučnog i CTG aparata za potrebe Doma zdravlja u Novom Bečeju
Radi se o postupku javne nabavke male vrednosti koji je podeljen u dve partije, procenjene vrednosti – Partija 1: 3.333.333 dinara bez PDV-a i Partija 2: 125.000 dinara bez PDV-a. Partija jedan dobila je jednu ponudu, a partija 2 dve. Ugovor je zaključen 15. novembar 2019. godine.
U izveštaju DRI evidentirane sledeće pojedinost, kao i nepravilnosti: Konkursna dokumentacija i poziv za podnošenje ponuda su objavljeni na Portalu javnih nabavki. O postupku javnog otvaranja blagovremeno dostavljenih ponuda vođen je Zapisnik o otvaranju ponuda. Nakon toga, sačinjen je Izveštaj o stručnoj oceni ponuda, a na osnovu istog, doneta je Odluka o dodeli ugovora. Sa najpovoljnijim ponuđačima zaključeni su ugovori o javnim nabavkama. Obaveštenje o zaključenim ugovorima je objavljeno na Portalu javnih nabavki. Nakon toga sačinjen je Izveštaj o stručnoj oceni ponuda, a na osnovu istog doneta je Odluka o dodeli ugovora. Sa najpovoljnijim ponuđačem, zaključen je ugovor o javnoj nabavci. Obaveštenje o zaključenom ugovoru je objavljeno na Portalu javnih nabavki.
Predmet javne nabavke je nabavka medicinskih dobara odnosno opreme, pa imajući u vidu njegovu specifičnost bilo je neophodno da za člana komisije imenuju lice koja ima odgovarajuće stručno obrazovanje iz oblasti iz koje je predmet javne nabavke, a što u predmetnom slučaju nije učinjeno, napominje se izveštaju.
Konkursnom dokumentacijom u delu zahteva u pogledu garantnog roka za dobro iz partije 1 je predviđena garancija u trajanju od minimum 16 meseci po instalaciji aparata dok je za dobro iz partije dva predviđena garancija u trajanju od minimum 24 meseca po instalaciji aparata (prema garantnom listu proizvođača).
Ugovaranje garantnog roka u trajanju od minimum 16 meseci po instalaciji aparata je niže od zakonskog minimuma od 24 meseca, propisanog članom 53. stav 1. Zakona o zaštiti potrošača71.
U postupku realizacije ugovora, po osnovu dostavljene računovodstvene dokumentacije konstatovali smo izvršenje predmeta nabavke u iznosu od 3.330.00 dinara sa PDV-om koji predstavlja ugovoreni iznos.
U postupku realizacije Ugovora, po osnovu dostavljene računovodstvene dokumentacije konstatovali smo izvršenje predmeta nabavke u ugovorenom iznosu.
Otkrivene nepravilnost
– Za člana komisije za javnu nabavku nije imenovano lice koja ima odgovarajuće stručno obrazovanje iz oblasti iz koje je predmet javne nabavke, što nije u skladu sa članom 54. stav 7. Zakona o javnim nabavkama.
– Кonkursnom dokumentacijom u delu zahteva u pogledu garantnog roka za dobro iz partije jedan je predviđena garancija u trajanju od minimum 16 meseci po instalaciji aparata, što je ispod zakonskog minimuma od 24 meseca, što nije u skladu sa članom 53. stav 1. Zakona o zaštiti potrošača.
– Obaveštenje o zaključenom Ugovoru o javnoj nabavci nije objavljeno u roku od pet dana od dana zaključenja Ugovora, što nije u skladu sa članom 116. stav 1. Zakona o javnim nabavkama.
3) Javna nabavka dobara – Opremanje poljočuvarske službe, nabavka vozila
U pitanje je javna nabavka male vrednosti sa procenjenom vrednosti 2.596.000 bez PDV-a (toliko bila i ugovorena vrednost), za šta je dostavljeno dve ponude.
Datum zaključenja ugovora je 30. maj 2019. godine
U izveštaju DRI evidentirane sledeće pojedinosti: Konkursna dokumentacija i Poziv za podnošenje ponuda su objavljeni na Portalu javnih nabavki. O postupku javnog otvaranja blagovremeno dostavljenih ponuda, vođen je Zapisnik o otvaranju ponuda. Nakon toga, sačinjen je Izveštaj o stručnoj oceni ponuda, a na osnovu istog, doneta je Odluka o dodeli ugovora. Sa najpovoljnijim ponuđačem, zaključen je ugovor o javnim nabavkama. Obaveštenje o zaključenim ugovorima je objavljeno na Portalu javnih nabavki. Nakon toga sačinjen je Izveštaj o stručnoj oceni ponuda, a na osnovu istog doneta je Odluka o dodeli ugovora. Sa najpovoljnijim ponuđačem, zaključen je ugovor o javnoj nabavci. Obaveštenje o zaključenom ugovoru je objavljeno na Portalu javnih nabavki.
U postupku realizacije Ugovora, po osnovu dostavljene računovodstvene dokumentacije konstatovali smo izvršenje predmeta nabavke u ugovorenom iznosu.
4) Javna nabavka usluga – Organizacija sportske olimpijade radnika Vojvodine u 2019. godini. Radi se otvorenom postupku javne nabavke gde je procenjena vrednost 9.166.666 dinara bez PDV-a, za šta je dobijena, odnosno blagovremeno dostavljena jedna ponuda. Postupak je dobila Agencija – Music Company – Top-Ton Sremska Kamenica, u iznosu od 9.162.500 dinara.
U izveštaju DRI evidentirane između ostalog, sledeće pojedinosti: Odlukom o pokretanju predmetnog postupka javne, Zakonom o eksplozivnim materijama, zapaljivim tečnostima i gasovima, u članu 3. stav 1. tačka 3. propisano je da se pirotehnički proizvodi saglasno odredbama tog zakona smatraju eksplozivnim materijama. U članu 13. istog zakona se navodi da se, između ostalog, prometom mogu se baviti organizacije udruženog rada koje su registrovane za vršenje te delatnosti, a registrovati se mogu ako od republičkog organa nadležnog za unutrašnje poslove odnosno nadležnog pokrajinskog organa uprave dobiju odobrenje za vršenje ove delatnosti.
Saglasno navedenim odredbama Zakona, imajući u vidu činjenicu da deo predmeta nabavke čini i promet to jest prodaja pirotehničkih sredstava, Naručilac je bio dužan da saglasno članu 75. stav 1. tačka 5. Zakona o javnim nabavkama, Кonkursnom dokumentacojom u delu obaveznih uslova za učešće u postupku javne nabavke od ponuđača zahteva da za taj deo predmeta nabavki ima važeće odobrenje od republičkog organa nadležnog za unutrašnje poslove odnosno nadležnog pokrajinskog organa uprave za vršenje te delatnosti, imajući u vidu da je dozvola za obavljanje te delatnosti predviđena navedenim Zakonom.
U postupku realizacije Ugovora, po osnovu dostavljene računovodstvene dokumentacije konstatovali smo izvršenje predmeta nabavke u ugovorenom iznosu.
Otkrivena nepravilnost:
– Konkursnom dokumentacojom u delu obaveznih uslova za učešće u postupku javne nabavke, Naručilac od ponuđača nije zahtevao da imaju važeće odobrenje od republičkog organa nadležnog za unutrašnje poslove odnosno nadležnog pokrajinskog organa uprave za vršenje delatnosti prometa pirotehničkim proizvodima koji su deo predmeta nabavke, imajući u vidu da je dozvola za obavljanje te delatnosti predviđena Zakonom o eksplozivnim materijama, zapaljivim tečnostima i gasovima, što nije u skladu sa članom 75. stav 1. tačka 5. Zakona o javnim nabavkama
5) Javna nabavka radova – Izgradnja kapele u Novom Miloševu. Radi se o otvorenom postupku javne nabavke sa procenjenom vrednosti 5.378.996 dinara bez PDV, sa blagovremeno dostavljene dve ponude.Ponuda izabranog ponuđača „Dijagonala-NB“ Novi Bečej bila je 4.882.512 dinara.
U izveštaju DRI evidentirane između ostalog, sledeće pojedinosti: Predmet javne nabavke je nabavka radova, pa je bilo neophodno da za člana komisije imenuju lice koja ima odgovarajuće stručno obrazovanje iz oblasti iz koje je predmet javne nabavke, a što u predmetnom slučaju nije učinjeno.
Uvidom i analizom konkursne dokumentacije, državni revizori su konstatovali da predmet nabavke čine više raznovrsnih radova, i to: zemljani radovi, zidarski radovi, betonski i armirano betonski radovi, stolarski radovi, limarski radovi, tesarski radovi, pokrivački radovi, izolaterski radovi, fasaderski radovi, molersko-farbarski radovi, keramičarski radovi, gipsarski radovi, elektro instalacioni radovi, radovi na gromobranskoj instalaciji, radovi na vodovodu i kanalizaciji. Na sličan način, isti ti radovi su klasifikovani i u Uredbi o klasifikaciji delatnosti (Sektor F građevinarstvo).
Ugovorne strane su članom 16. stav 1. Ugovora, predvidele da „Ako izvođač radova zakasni u izvršenju radova, dužan je naručiocu radova da plati ugovornu kaznu u iznosu od 0,5% od ugovorene vrednosti radova za svaki dan zakašnjenja, u skladu sa Zakonom, i koju će Naručilac izvršiti bez prethodnog pristanka Izvođača radova, umanjenjem iznosa računa navedenog u okončanoj situaciji.“
Ugovoreni način naplate eventualno nastale ugovorne kazne umanjenjem okončane situacije za iznos ugovorne kazne, suštinski predstavlja bezgotovinski način izmirenja obaveze (prebijanje dugovanja i potraživanja – kompenzacija).
U postupku realizacije Ugovora, po osnovu dostavljene računovodstvene dokumentacije konstatovali smo izvršenje predmeta nabavke u iznosu od 5.370.687 dinara bez PDV-a, koji predstavlja ugovoreni iznos uvećan za iznos viškova radova koji su bili ugovoreni.
Otkrivena nepravilnost
– Za člana komisije za javnu nabavku nije imenovano lice koje ima odgovarajuće stručno obrazovanje iz oblasti iz koje je predmet javne nabavke, što nije u skladu sa članom 54. stav 7. Zakona o javnim nabavkama.
– Obaveštenje o zaključenom Ugovoru o javnoj nabavci nije objavljeno u roku od pet dana od dana zaključenja.