Najavljene izmene krivičnog zakonika u oktobru 2024. koje predviđaju da se tužilaštvo neće baviti javnim nabavkama ispod pet miliona dinara, nikako se ne mogu tumačiti pozitivno, ali suštinski, tužilaštvo se ni do sad nije bavilo javnim nabavkama u meri u kojoj je to potrebno, uzimajući u obzir zvanične statističke podatke.
Javne nabavke su sve manje i formalno na radaru nadležnih institucija. Opšti je utisak da se nezavisne institucije i pravosudne institucije bave jednostavno rečeno propustima u sistemu javnih nabavki, a ne koruptivnim aktivnostima koje su, često, i golim okom vidljive.
Tako je Kancelarija za javne nabavke samo tokom 2022. godine podnela prekršajne prijave protiv 276 naručilaca, po jednom prekršaju, konkretno koji podatke o vrednosti i vrsti javnih nabavki koje su izuzete od primene ZJN nisu ili ih nisu u propisanom roku objavili na Portalu javnih nabavki.
Među njima su mahom škole u ruralnim sredinama.
Još malo o monitoringu KJN nad primenom Zakona o javnim nabavkama
Slično zakonskim ovlašćenjima propisanim članom 179. ZJN, u delokrug poslova KJN, pored vršenja poslova monitoringa, spadaju i sledeće aktivnosti kojima se na posredan način vrši kontrola pravilnosti postupanja naručilaca nad primenom propisa iz oblasti javnih nabavki:
- podnošenje zahteva za pokretanje prekršajnog postupka za prekršaje propisane ZJN, podnošenje zahteva za zaštitu prava i iniciranje sprovođenja drugih odgovarajućih postupaka pred nadležnim organima kada se na osnovu monitoringa uoče nepravilnosti u primeni propisa o javnim nabavkama;
- pripremanje godišnjeg izveštaja o sprovedenom monitoringu;
- učešće u izradi zakona i drugih propisa u oblasti javnih nabavki i donošenje podzakonskih akata u oblasti javnih nabavki;
- davanje mišljenja o primeni odredaba ZJN i drugih propisa u oblasti javnih nabavki;
- pružanje stručne pomoći, pripremanje smernica, priručnika, kao i drugih publikacija u oblasti javnih nabavki i staranje da budu jednako dostupni naručiocima i privrednim subjektima bez naknade;
- prikupljanje statističkih i drugih podataka o sprovedenim postupcima, zaključenim ugovorima o javnim nabavkama i pripremanje posebnog godišnjeg izveštaja o javnim nabavkama;
- propisivanje postupka i uslova za sticanje sertifikata za službenika za javne nabavke i vođenje registra službenika za javne nabavke;
- upravljanje Portalom javnih nabavki;
- saradnja sa domaćim i stranim institucijama i stručnjacima iz oblasti javnih nabavki u cilju unapređenja sistema javnih nabavki;
- saradnja sa drugim državnim organima i organizacijama, organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave;
- pripremanje strategije razvoja i unapređenja javnih nabavki u Republici Srbiji;
- obavljanje drugih poslova, u skladu sa ZJN.
Postupak monitoringa sprovodi se na osnovu godišnjeg plana monitoringa koji KJN donosi do kraja tekuće godine za narednu godinu, u slučaju sprovođenja pregovaračkog postupka bez prethodnog objavljivanja iz člana 61. stav 1. tač. 1) i 2) ZJN po službenoj dužnosti, kao i na osnovu obaveštenja pravnog ili fizičkog lica, organa državne uprave, organa autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave i drugih državnih organa.
Prilikom sprovođenja monitoringa nad primenom propisa o javnim nabavkama, KJN postupa u velikom broju predmeta i sam postupak monitoringa vrlo često zahteva obraćanje KJN kako naručiocima koji su subjekti kontrole, tako i organima relevantnim za dostavljanje podataka i informacija koji su neophodni za sprovođenje monitoringa. Stoga, vreme potrebno za postupanje po određenom predmetu ne zavisi uvek od radnji KJN, već i od radnji drugih subjekata koji su uključeni u ovaj postupak, što utiče na vreme trajanja postupka monitoringa. Upravo iz tog razloga zakonom nije propisan rok za postupanje KJN po podnetim prijavama. U skladu sa članom 180. stav 4. ZJN organi državne uprave, organi autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave i drugi državni organi, naručioci, kao i privredni subjekti, dužni su da na zahtev KJN, u roku od 15 (petnaest) dana od prijema zahteva, dostave tražene podatke i obaveštenja koji su od značaja za sprovođenje monitoringa.
KJN priprema godišnji izveštaj o sprovedenom monitoringu, koji podnosi Vladi i Narodnoj skupštini najkasnije do 31. marta tekuće godine za prethodnu godinu. Shodno zakonskim nadležnostima, KJN je donela Pravilnik o monitoringu nad primenom propisa o javnim nabavkama, kojim se bliže uređuje način sprovođenja monitoringa.
U vršenju monitoringa nad primenom ZJN, KJN je u 2022. godini postupala po osnovu 34 zahteva dostavljena od strane državnih organa i drugih nadležnih institucija. Međuinterinstitucionalna saradnja svoj pun obim dobila je u oblasti prikupljanja podataka neophodnih za analizu prijavljenih ili konstatovanih nepravilnosti. Postupajući i radeći na ostvarenju istog cilja, suzbijanju neregularnosti u oblasti javnih nabavki, dostignut je visok nivo saradnje KJN sa određenim državnim organima i institucijama koje navodimo u sledećem delu.
KJN je tokom 2022. godine sarađivala sa odeljenjima za suzbijanje korupcije Viših javnih tužilaštava po osnovu 26 zahteva. Navedeni zahtevi bili su obuhvaćeni ukupno 58 postupaka javnih nabavki nad kojima je KJN sprovela postupak monitoringa, nakon čega je nadležno javno tužilaštvo obavestila o uočenim nepravilnostima.
Tokom 2022. godine, KJN je, takođe, sarađivala i sa organima Ministarstva unutrašnjih poslova, odnosno odeljenjima za borbu protiv korupcije policijskih uprava širom Srbije i dostavljala tražene podatke i razjašnjenja. Navedenih predmeta u prethodnoj godini bilo je ukupno 4 i isti su se zasnivali na razmatranju i razjašnjenju konkretnih pitanja iz oblasti javnih nabavki, kao i oceni pravilnosti postupanja određenih naručilaca pri sprovođenju postupaka javnih nabavki.
U skladu sa svojim zakonskim ovlašćenjima, Agencija za sprečavanje korupcije tokom 2022. godine, uputila je KJN 4 zahteva, koji su se odnosili na ukupno 34 postupka javnih nabavki u vezi sa kojima je KJN sprovela monitoring. Agencija za sprečavanje korupcije prosleđivala je KJN prijave fizičkih i pravnih lica podnetih Agenciji, a koje su se odnosile na oblast javnih nabavki. Pojedine od tih predstavki bile su istovremeno podnete i KJN. U većini zahteva bilo je neophodno da KJN razmotri pitanje primene odredaba ZJN, s tim da su pojedini slučajevi upućivali na primenu i drugih propisa. Takođe, od KJN se zahtevalo da utvrdi odlučne činjenice kojima će se Agenciji za sprečavanje korupcije omogućiti preduzimanje daljih radnji iz njene nadležnosti.
KJN je u 2022. godini postupala po 26 zahteva podnetih od strane privrednih subjekata, a u određenom broju slučajeva i od strane republičkih organa. Navedenim zahtevima bila su obuhvaćena ukupno 34 postupka javnih nabavki nad kojima je KJN sprovela monitoring. Pri razmatranju podnetih prijava, KJN je u određenom broju slučajeva zahtevala dostavljanje dodatne dokumentacije od naručilaca, kao i potrebna obrazloženja i informacije, sve u cilju utvrđivanja odlučnih činjenica i podataka neophodnih za vršenje monitoringa i eventualnog preduzimanja drugih aktivnosti iz nadležnosti KJN. U pojedinim postupanju naručilaca, za koje je KJN uvidom u predmete konstatovala da predstavljaju nepravilnost, ali koji pozitivnopravnim propisima nisu propisani kao kažnjivo delo, naručiocima je predočeno da su postupili suprotno odredbama ZJN, te je KJN ukazala na potrebu da svoje postupanje usklade sa odredbama ZJN i podzakonskim aktima koji uređuju oblast javnih nabavki. Takođe, u određenom broju predmeta podnosioci prijava su ukazivali na postupanje privrednih subjekata suprotno propisima kojima je uređena oblast iz koje je predmet javne nabavke. Imajući u vidu da KJN nema zakonska ovlašćenja da daje mišljenja o primeni odredaba propisa iz drugih oblasti, u takvim slučajevima, KJN se obraćala organima u čijoj je nadležnosti vršenje nadzora nad primenom tih propisa, a sve u cilju utvrđivanja svih činjenica koje su od značaja za sprovođenje monitoringa i postupanje po podnetoj prijavi.
KJN je u 2022. godini sprovela i monitoring u skladu sa donetim godišnjim planom monitoringa za 2022. godinu. U odnosu na prethodnu godinu, kada je Planom monitoringa bilo obuhvaćeno ukupno 10 subjekata monitoringa, KJN je Planom monitoringa za 2022. godinu povećala broj subjekata monitoringa, kojih je bilo ukupno 15.
Pored navedenog, KJN je u toku 2022. godine sprovela i kontrolni monitoring u vezi sa postupanjem naručilaca koji su bili subjekt monitoringa u 2021. godini (ukupno deset naručilaca), u smislu da li su naručioci, prilikom primene propisa iz oblasti javnih nabavki, postupali u skladu sa preporukama o načinu sprečavanja i otklanjanja uočenih nepravilnosti, a koje su navedene u izveštaju o sprovedenom monitoringu. Tom prilikom je utvrđeno da je većina naručilaca, koji su bili subjekti monitoringa, prihvatila preporuke koje su date u izveštaju KJN, dok će KJN ostalim naručiocima, za koje je utvrđeno da su u pojedinim postupcima javnih nabavki činili iste nepravilnosti koje su navedene u izveštaju KJN, još jednom biti ukazano na iste, a sve u cilju smanjenja neregularnosti u postupcima javnih nabavki i postupanja u skladu sa zakonskim i podzakonskim aktima iz oblasti javnih nabavki.