Javne nabavke u Srbiji se suočavaju sa izazovima u vezi sa transparentnošću, pravima manjih firmi, i prevencijom korupcije, ali postoji i trud da se sistem poboljša kroz zakonske promene i uvođenje novih tehnologija.
One su često tema rasprava i kritika zbog različitih izazova u vezi sa transparentnošću, efikasnošću i sprečavanjem korupcije. Neki od ključnih aspekata koje treba uzeti u obzir u vezi sa javnim nabavkama u Srbiji uključuju zakonsku regulativu, transparentnost i pristup informacijama, korupciju i klijentelizam, kompleksnost postupaka, reforme i poboljšanja i pravna zaštita i žalbe.
-Srbija ima zakonske okvire koji regulišu javne nabavke, među kojima je najvažniji Zakon o javnim nabavkama. Ovaj zakon ima za cilj da obezbedi transparentnost, konkurenciju i efikasnost u postupcima nabavki. Međutim, primena zakona ponekad nije u potpunosti dosledna, kaže Dejan Škorić, pravnik iz Koalicije za nadzor javnih finansija.
Iako zakon propisuje da javne nabavke moraju biti transparentne i da se informacije moraju objavljivati u javnosti (na primer, kroz elektronski sistem javnih nabavki), u praksi postoje problemi sa potpunim i pravovremenim objavljivanjem relevantnih podataka, što može otežati kontrolu i povećava rizik od netransparentnog poslovanja.
Javne nabavke u Srbiji su povezane sa optužbama za korupciju, favoritizam i klijentelizam, gde određene kompanije ili pojedinci dobijaju poslove na osnovu političkih ili ličnih veza, a ne na osnovu transparentnog i objektivnog procesa
-Postupci javnih nabavki mogu biti složeni, sa mnogo birokratskih prepreka i tehničkih zahteva koji mogu otežati učestvovanje manjim firmama, a veće i bolje povezane firme mogu imati prednost, dodaje Škorić.
U poslednjim godinama, bilo je pokušaja da se poboljša efikasnost i transparentnost sistema javnih nabavki. Na primer, uvedeni su elektronski sistemi i poboljšana kontrola nad postupcima, ali izazovi u potpunosti nisu nestali.
– Postoji pravni okvir koji omogućava firmama da se žale na postupke javnih nabavki, što može doprineti otkrivanju nepravilnosti i potencijalnih zloupotreba. Ipak, efikasnost i brzina rešavanja žalbi su često spori, objasnio je Škorić.
Kada se govori o javnim finansijama važno je pomenuti kontrolu i nadzor. Podsetimo da je Državna revizorska institucija je sredinom decembra 2023. godine objavila Izveštaj o reviziji pravilnosti poslovanja Opštine Bečej koja se odnosi na sprovođenje mera ispravljanja po Izveštaju o reviziji finansijskih izveštaja završnog računa budžeta Opštine Bečej za 2010. godinu. Državna revizorska institucija preporučila je nadležnima u opštini Bečej da otklone nepravilnosti prema sledećim prioritetima: da obezbede da ukupan broj zaposlenih na određeno vreme (izuzev u svojstvu pripravnika) ne bude veći od 10% ukupnog broja zaposlenih na neodređeno vreme, osim izuzetno, uz saglasnost tela vlade, na predlog nadležnog organa, uz prethodno pribavljeno mišljenje ministarstva; da prenos sredstava iz budžeta sportskim organizacijama obavljaju na osnovu validne računovodstvene dokumentacije; da nabavku dobara i usluga rade sprovođenjem odgovarajućeg postupka javne nabavke, osim ukoliko ne postoje razlozi za izuzeće od primene Zakona o javnim nabavkama; da uspostave analitičku evidenciju finansijske imovine u delu domaćih akcija i ostalog kapitala i da na bazi validne računovodstvene dokumentacije izvrše usaglašavanje učešća kapitala opštine Bečej u kapitalu pravnih lica; da bilans prihoda i rashoda popunjavaju i korigovanje budžetskog suficita vrše u skladu sa propisima; da obezbede da direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava do isteka fiskalne godine vrše povraćaj neutrošenih sredstava budžeta na račun izvršenja budžeta opštine Bečej; da po izvršenom popisu izvrše usaglašavanje knjigovodstvenog stanja sa stvarnim stanjem i da po okončanom popisu izvrše usaglašavanje knjigovodstvenog stanja kratkoročnih potraživanja sa stvarnim stanjem.
Šta se i kako nabavlja u Bečeju
U narednom serijalu predstavljamo pregled postupaka javnih nabavki u opštini Bečej, a pratićemo sve naručioce, odnosno sve oni koji imaju obavezu da preko javnih nabavki nabavljaju robu, radove i usluge.
Opštinska uprava je potpisala ugovor sa firmom VUM doo iz Šapca za nabavku dobara za kantinu u ukupnom iznosu od 3 miliona dinara (sa PDV-om).
Javno preduzeće „Komunalac“ je obnovilo ugovor sa firmom Eko-Vet plus doo iz Vrbase za uslugu sakupljanja i odnošenja animalnog otpada i to na 9 miliona dinara (cena sa PDV-om).
U proteklom periodu na portalu javnih nabavki kada su lokalna samouprava i javna preduzeća u pitanju objavljeno je nekoliko nabavki.
„Gas-Bečej“ doo je ugovorio nabavku usluge „kontolisanja i overavanja gasomera“ i to sa firmom Feromont DOO iz Stare Pazove u iznosu od 1.857.600 dinara (cena je sa PDV).
Dom Zdravlja Bečej objavio je javnu nabavku za „softverske usluge“. Izvođač će biti firma Zipsoft DOO Novi Sad. Ukupna cena usluge je 1.497.600 dinara.
Gerontološki centar Bečej je imao dve javne nabavke higijenskog materijala i to od firme TP Helena Graf DOO – Aradac u iznosu od 1.539.639,60 dinara (cena sa PDV-om) i druga ugovorena sa firmom Medical shop DOO iz Novog Sada u iznosu od 797.378 dinara.
JP „Vodokanal“ ugovorio je okvirni sporazum sa firmom Armex DOO iz Žablja za „nabavku materijala za vodovod i kanalizaciju“ u vrednosti od 10.200.000 dinara.
U proteklom periodu od dve nedelje, kada su u pitanju javne nabavke za bečejska preduzeća i ustanove kao i opštinsku upravu na portalu javnih nabavki objavljeno je da je ugovoreno veći broj nabavki od kojih se neke odnose i na kapitalne investicije.
Svakako najveća investicija je ona koju je objavilo JP „Vodokanal“ a koji se odnosi na kapitalnu investiciju „Izgradnje magistralnih vodova vodovodne mreže u Bačkom Petrovom Selu“. Ova nabavka je u vrednosti od 105.321.873,66 dinara (cena sa PDV-om). Izabrani izvođač je Energy LTD doo iz Novog Sada. Ova firma bila je i jedini ponuđač.
JP „Vodokanal“ je takođe raspisao javnu nabavku za „usluge regrutovanja kadrova“. Za izvođača je od ukupno četiri agencije koje su poslale svoju dokumentaciju izabrana firma G2 Falcon 2017. Cena ove usluge je 11.400.000 dinara sa PDV-om.
Opštinska uprava Bečej je ugovorila nabavku „usluga održavanja softvera za Lokalnu poresku administraciju“ sa Institutom „Mihajlo Pupin“ iz Beograda i to sa cenom od 1.260.600 dinara.
Predsednik opštine Bečej je raspisao nabavku „usluge nadzora nad radovima izgradnje pešačko-biciklističke staze u Bačkom Gradištu“. Ovaj posao poveren je grupi izvođača i to su Laboratorijski putni centar iz Novog Sada, Milun Despotović PR inženjerske delatnosti i tehničko savetovanje takođe iz Novog Sada i Milodrag Jakšić PR inženjerske delatnosti i tehničko savetovanje Pro-Team iz Hajdučice. Ove tri firme vršiće geotehnička ispitivanja terena, vršenje usluge stručnog nadzora i poslove logističko-tehničke podrške vršenja nadzora. Ukupna vrednost ovog ugovora je 1.794.000 dinara sa PDV-om.
Predsednik opštine Bečej je takođe raspisao nabavku „usluge uklanjanja divlje deponije u Radičeviću“. Ovaj posao ugovoren je sa firmom DOO Eko Marbor inženjering Pančevo i to za 17.130.120 dinara. Ova firma bila je i jedini ponuđač.
USKAO „Đorđe Predin Bađa“ je objavila na portalu javnih nabavki da je izabran i izvođač radova za „hlađenje sportske hale“ i to po ceni od 9.996.027 dinara. Firma koja je dobila ovaj posao je lokalna firma M.D. Centar TEam Bečej. Pored ove bilo je još dve ponude a kriterijum za dodelu je cena. Na portalu je objavljena još jedna znatno manja javna nabavka.
Gerontološki centar je za usluge nabavke namirnica izabrao firmu „Selektа“ iz NS. Vrednost ovog ugovora je 58.329 dinara.
U prethodnom periodu samo je PU „Labud Pejović“ raspisalo javnu nabavku i odabran je izvođač i to za usluge organizacije putovanja za četiri jednodnevna izleta za mališane u vrtiću lokalnom firmom Bečejprevoz.
Za jednodnevni izlet na Koš Salaš ugovorena je cena od 300.000 dinara, za takođe jednodnevni izlet na Palić cena od 399.500 dinara, za Panoniju 500.000 dinara i za Mokrion 470.000 dinara. Sve cene su sa uračunatim PDV-om.
Na portalu javnih nabavki koje su raspisane, odnosno ugovorene od početka januara meseca za opštinu Bečej nalaze se samo tri predmeta.
Gerontološki centar ima ugovorene dve javne nabavke i to za kupovinu industrijskih veš mašina i to od firme Tehno biro Inženjering iz Novog Sada u ukupnom iznosu od 2.499.960 dinara (sa PDV-om). Pored ove nabavke ova ustanova je takođe ugovorila i kupovinu novog seta nameštaja od firme Ortopedija.
MC DOO iz Beograda u ukupnom iznosu od 7.598.500 dinara (sa PDV-om).
Gimnazija Bečej je ugovorila prevoz i smeštaj učenika sa agencijom Grand Turist iz Novog Sada za matursku ekskurziju u Italiji. Ukupna namenjena sredstva iznose oko 2.000.000 dinara.
Projekat „Ka transparentnijim i odgovornijim javnim finansijama“ sufinansiran je iz budžeta opštine Bečej. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izržavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.