Kancelarija za javne nabavke je tokom 2022. godine po redovnom planu monitoringa nad primenom propisa o javnim nabavkama proveravala javne nabavke Opštinske uprave opštine Vrbas. Tako su pojedine javne nabavke ove vojvođanske opštine analizirane, a nalazi su objavljeni u godišnjem izveštaju kancelarije 2023. godine.

Postupci javnih nabavki nad kojima je sproveden monitoring:

Spremanje obroka za socijalno ugrožena lica (JN broj 401-1-2/2021), procenjena vrednost: 5.705.000,00 dinara;

Nabavka električne energije (JN broj 401-4-5/2021), procenjena vrednost: 13.400.000,00 dinara;

Namirnice za potrebe PU „Boško Buha“ (JN broj 401-4-08/2021), procenjena vrednost: 27.717.605,00 dinara;

Radovi na uređenju atarskih puteva (JN broj 401-1-14-2021), procenjena vrednost: 8.802.300,00 dinara;

Uvođenje E fakture (JN broj 401-1-30-2021), procenjena vrednost: 5.866.400,00 dinara;

Vršenje stručnog nadzora nad radovima na postrojenju za aeraciju i filtraciju vode, rezervoara i pumpne stanice (JN broj 401-1-23-2021), procenjena vrednost: 7.800.000,00 dinara;

Mleko i mlečni proizvodi (JN broj 401-4-21/2021), procenjena vrednost: 4.125.924,00 dinara;

Održavanje čistote zgrade (JN broj 401-1-28/2021), procenjena vrednost: 3.000.000,00 dinara;

Sredstva i pribor za održavanje higijene (JN broj 401-1-9/2021), procenjena vrednost: 3.830.250,00 dinara;

Geodetske usluge (JN broj 401-1-6/2021), procenjena vrednost: 3.000.000,00 dinara;

Održavanje 6 eko česmi u naseljenim mestima opštine Vrbas (JN broj 401-125/2021), procenjena vrednost: 2.500.000,00 dinara;

Nadzor nad izvođenjem radova na 5 objekata koje finansira Švajcarska vlada (JN broj 401-1-1/2021), procenjena vrednost: 4.000.000,00 dinara;

Knjige za đake prvih razreda (JN broj 401-1-18/2021), procenjena vrednost: 2.916.667,00 dinara;

Ugostiteljske usluge (JN broj 401-1-12/2021), procenjena vrednost: 2.800.000,00 dinara;

Gorivo za potrebe voznog parka OU Vrbas (JN broj 401-1-13/2021), procenjena vrednost: 4.000.000,00 dinara;

Proizvodi za bife (JN broj 401-1-10/2021), procenjena vrednost: 2.000.000,00 dinara;

Kancelarijski materijal (JN broj 401-1-20/2021), procenjena vrednost: 2.500.000,00 dinara;

Đačka užina (JN broj 401-4-13/2021), procenjena vrednost: 1.666.667,00 dinara.

Rezultat sprovedenog monitoringa:

Naručilac je kao osnov za definisanje pojedinih kriterijuma za izbor privrednog subjekta koristio pogrešan zakonski osnov (tehnički i stručni kapacitet iz člana 117. ZJN, naručilac je definisao u okviru dozvole nadležnog organa za obavljanje delatnosti koja je predmet javne nabavke, iz člana 115. ZJN). U pogledu navedenog, KJN je naručiocu ukazala šta se podrazumeva pod dozvolom nadležnog organa (primer radi, dozvola Narodne banke Srbije za obavljanje poslova osiguranja, licenca Agencije za energetiku za trgovinu naftom i sl.), te je u vezi sa tim napomenuto da ubuduće tražene kriterijume odredi u skladu sa pravim pravnim osnovom.

Prilikom definisanja kriterijuma za izbor privrednog subjekta, u pogledu tehničkog i stručnog kapaciteta, naručilac nije odredio vremenski period u kojem su ponuđači stekli reference, u skladu sa ZJN. S tim u vezi, KJN je ukazala na odredbu člana 124. ZJN kojom je propisano da se tehnički i stručni kapacitet dokazuje dostavljanjem jednog ili više dokaza i to spiska isporuka relevantnih dobara ili pruženih usluga tokom perioda od najviše tri poslednje godine pre isteka roka za podnošenje ponuda, a ako je potrebno da bi se obezbedio odgovarajući nivo konkurencije, naručioci mogu da navedu da će se uzeti u obzir dokaz o relevantnim dobrima ili uslugama isporučenim, odnosno pruženim u periodu dužem od tri godine. Takođe je ukazano na član 7. ZJN kojim je propisano da je naručilac dužan da u postupku javne nabavke omogući što je moguće veću konkurenciju, kao i da ne može da ograniči konkurenciju sa namerom da određene privredne subjekte neopravdano dovede u povoljniji ili nepovoljniji položaj, a naročito ne može onemogućavati bilo kojeg privrednog subjekta da učestvuje u postupku javne nabavke korišćenjem diskriminatorskih kriterijuma za kvalitativni izbor privrednog subjekta, tehničkih specifikacija i kriterijuma za dodelu ugovora;

U okviru obrasca strukture ponuđene cene predviđeno je da je navedena količina predmeta nabavke data okvirno, zbog čega naručilac zadržava pravo izmene u pogledu ugovorenih količina u zavisnosti od konkretnih potreba, do iznosa sredstava predviđenih u budžetu opštine Vrbas predviđenih za navedenu namenu. Međutim, naručilac konkursnom dokumentacijom nije predvideo model okvirnog sporazuma, već samo model ugovora. S tim u vezi, KJN je ukazala da je naručilac, prilikom sačinjavanja konkursne dokumentacije, u obavezi da predvidi količine predmeta nabavke. Ukoliko naručilac nije u mogućnosti da predvidi tačne količine, ima mogućnost da zaključi okvirni sporazum u skladu sa članom 66. ZJN, koji sadrži okvirne količine na osnovu kojih se vrši ocena ponuda, uz napomenu da će naručilac u slučaju potrebe za predmetnom nabavkom zaključivati pojedinačne ugovore na osnovu zaključenog okvirnog sporazuma. U suprotnom, ukoliko se ocena ponuda vrši na osnovu jediničnih cena, naručilac neće biti u mogućnosti da utvrdi da li ponuđena cena prelazi iznos procenjene vrednosti predmeta javne nabavke koja obuhvata procenu ukupnih plaćanja koja će izvršiti naručilac.

Naručilac rok za podnošenje ponuda nije odredio u skladu sa članom 52. ZJN. Naime, navedenim članom ZJN propisani su minimalni rokovi za podnošenje ponuda, uz mogućnost da se isti skrate u zakonom predviđenim slučajevima. U konkretnom slučaju, naručilac je odredio rok za podnošenje ponuda koji je kraći od zakonom propisanih minimalnih rokova. Navedeno postupanje naručilaca propisano je kao prekršaj iz člana 236. stav 1. tačka 4) ZJN.

Naručilac konkursnom dokumentacijom nije predvideo dostavljanje izjave o ispunjenosti kriterijuma za kvalitativni izbor privrednog subjekta, već je zahtevao da ponuđači uz ponudu dostave dokaze o ispunjenosti kriterijuma. Navedeni zahtev naručilaca nije u skladu sa čl. 118. i 119. ZJN. Naime, članom 118. ZJN propisano je da privredni subjekt u ponudi dostavlja izjavu o ispunjenosti kriterijuma za kvalitativni izbor privrednog subjekta na standardnom obrascu. Članom 119. ZJN propisano je da je naručilac dužan da pre donošenja odluke u postupku javne nabavke zahteva od ponuđača koji je dostavio ekonomski najpovoljniju ponudu da u primerenom roku, ne kraćem od pet radnih dana, dostavi dokaze o ispunjenosti kriterijuma za kvalitativni izbor privrednog subjekta, u neoverenim kopijama. Iz navedenih zakonskih odredbi jasno je da naručilac ne može da zahteva od svih ponuđača da uz ponudu dostavljaju dokaze o ispunjenosti kriterijuma za kvalitativni izbor privrednog subjekta, već isključivo od ponuđača koji je dostavio ekonomski najpovoljniju ponudu.

Prilikom definisanja kriterijuma za izbor privrednog subjekta, u pogledu tehničkog i stručnog kapaciteta, naručilac je predvideo da lica radno angažovana kod ponuđača moraju biti u radnom odnosu na određeno ili neodređeno vreme. S tim u vezi, naručiocu je ukazano da je ovakav način definisanja kriterijuma mogao da utiče na sužavanje konkurencije, s obzirom da je nejasno zašto ponuđač koji ima radno angažovana lica po nekom drugom osnovu shodno propisima iz radnog prava, a ne samo lica koja su zaposлена, ne bi bio sposoban da uspešno realizuje konkretan ugovor o javnoj nabavci;

Naručilac je kao rezervni kriterijum za dodelu ugovora predvideo duži rok važenja ponude. Navedeno postupanje nije u skladu sa članom 133. ZJN kojim je propisano da kriterijumi za dodelu ugovora moraju biti povezani sa predmetom ugovora o javnoj nabavci. Dakle, naručilac kao kriterijum za dodelu ugovora, odnosno rezervni kriterijum, može odrediti nešto što je povezano sa izvršenjem ugovora o javnoj nabavci. Stoga, naručilcu je ukazano da duži rok važenja ponude nije u vezi sa izvršenjem ugovora o javnoj nabavci, te da isto ne može predstavljati rezervni kriterijum za dodelu ugovora;

Naručilac obaveštenje o dodeli ugovora nije poslao na objavljivanje u zakonom propisanom roku. Navedeno postupanje naručilaca nije u skladu sa odredbom člana 109. stav 1. ZJN kojom je propisano da je naručilac dužan da obaveštenje o dodeli ugovora pošalje na objavljivanje u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora o javnoj nabavci;

Naručilac je u okviru tehničke specifikacije predvideo dobra sa upućivanjem na tačno određenu marku (primera radi, mineralna voda „Knjaz Miloš“, gazirani sok „Fanta“, rakija od kruške „Viljamovka Takovo“ i dr.) bez upućivanja na reči „ili odgovarajuće“. Navedeno postupanje nije u skladu sa članom 100. ZJN, kojim je propisano da tehničke specifikacije ne mogu da upućuju na posebnu marku ili izvor ili određeni proces koji karakteriše proizvode ili usluge koje pruža određeni privredni subjekt ili na žigove, patente, vrste ili određeno poreklo ili proizvodnju, koje bi za posledicu imalo davanje prednosti ili eliminisanje određenih privrednih subjekata ili određenih proizvoda, osim ako predmet ugovora nije moguće opisati na drugačiji način, te kada je to neophodno iz opravdanih razloga u skladu sa Zakonom.

 

POSTAVI ODGOVOR

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име