Ministarstvo unutrašnjih poslova – Direkcija policije – Uprava kriminalističke policije podnelo je Kancelariji za javne nabavke zahtev za monitoring kod „VPD Gornji Banat“ d.o.o. Kikinda. Ispostaviće se da preduzeće godinama nije sprovodilo postupke javnih nabavki, a moralo je.
Ministarstvo unutrašnjih poslova – Direkcija policije – Uprava kriminalističke policije zahtevalo je od KJN mišljenje o tome pitanjem da li se privredno društvo d.o.o. „VPD Gornji Banat“ Kikinda smatra naručiocem, te da li je dužno da sprovede postupak javne nabavke.
U dopisu je, takođe, bilo navedeno da je „VPD Gornji Banat“ od osnivanja 1989. godine do danas menjalo svoju organizacionu i pravnu formu u više navrata, pa je tako po podacima nadležne Agencije za privredne registre poslednji put dana 25.9.2015. godine iz forme društvenog preduzeća reorganizovano u društvo sa ograničenom odgovornošću sa novim nazivom d.o.o. „VPD Gornji Banat“ Kikinda (MB: 08041253; PIB: 100708251), pretežnom delatnošću registrovanom pod šifrom 42.91 – Izgradnja hidrotehničkih objekata i još ukupno 54 registrovane – navedene delatnosti, sa svim ostalim važnim vlasničko – organizacionim promenama. Istom prilikom je evidentirana i promena osnivačkog akta „VPD Gornji Banat“ iz koje proizlazi da je Republika Srbija osnivač, da Vlada vrši osniivačka prava i da je Republika Srbija 100% vlasnik uplaćenog i upisanog novčanog uloga – osnivačkog kapitala u ukupnom iznosu od 152.956.226,75 dinara, a da su organi upravljanja Skupština društva i Direktor. Prema odredbama osnivačkog akta zastupnik Društva je Direktor koji se bira – imenuje u skladu sa zakonom kojim se uređuje položaj javnih preduzeća i drugih oblika organizovanja koji obavljaju delatnost od opšteg interesa. Postupajući po Zahtevu za prikupljanje potrebnih obaveštenja VJT u Novom Sadu-POzSK, policijski službenici UKP-OBPK uvidom u javno dostupne baze podataka utvrdili da je u periodu 2016-2021. godine, „VPD Gornji Banat“ bilo registrovano i evidentirano u Pravilniku o spisku korisnika javnih sredstava za svaku godinu posebno, kao i da je nad ovim privrednim društvom za poslovnu 2019. godinu izvršena kontrola od strane Državne revizorske institucije, koja je u svom Izveštaju o reviziji finansijskih izveštaja i pravilnosti poslovanja privrednog društva d.o.o. „VPD Gornji Banat“ Kikinda za 2019. godinu, broj: 400-262/2020-06/8 od 1.10.2020. godine, između ostalog u napomenama navela da ovo privredno društvo tokom poslovne 2019. godine u svom radu nije primenjivalo i poštovalo odredbe ZJN/15, konkretno odredbe člana 22, kao i ostale člana koji se odnose na postupke nabavke opreme i sredstava za rad, dobara i usluga potrebnih za rad koji su na godišnjem nivou prelazile minimalni iznos od 500.000,00 dinara, iako nisu postojali razlozi za izuzeće od primene zakona propisani čl. 7, 7a i 39. stav 2. ZJN/2015. Ovakav način poslovanja i neprimenjivanja propisa Društvo je sprovodilo ne samo kontrolisane 2019. godine, već i u periodu 2016-2021. godine, dok od poslovne 2022. godine primenjuje ZJN.
Dakle, analizom poslovanja Društva za period 2016-2021. godine za svaku godinu posebno, moglo se uočiti da je privredno društvo bez objavljivanja javnih poziva i sprovedenih postupaka javnih nabavki od više različitih dobavljača kupovalo i plaćalo novčanim sredstvima privrednog društva opremu i sredstva za rad, dobra i usluge potrebne u radu privrednog društva, a čija je vrednost na godišnjem nivou prelazila minimalni iznos od 500.000,00 dinara i dostizala, na primer, samo po jednom dobavljaču višemilionske iznose u dinarima, u jednoj poslovnoj godini.
Na osnovu svega navedenog, Ministarstvo unutrašnjih poslova – Direkcija policije – Uprava kriminalističke policije postavilo je sledeća pitanja:
Da li je Društvo u navedenom vremenskom periodu od 2016. do 2021. godine bilo u obavezi da primenjuje Zakon o javnim nabavkama, a shodno pojašnjenoj organizacionoj formi i vlasničkoj strukturi privrednog društva, kao i da li se u odnosu na navedene zakone ovo privredno društvo moglo smatrati naručiocem?
Da li je Društvo u vremenskom periodu od 1.1.2016. godine do 1.7.2020. godine, imalo obavezu da primenjuje član 39. ZJN/2015 prilikom sprovođenja postupka nabavke opreme i sredstava za rad, dobara i usluga potrebnih za rad koji su na godišnjem nivou prelazili minimalni iznos od 500.000 dinara?
Da li je Društvo bilo u obavezi da primenjuje ZJN/2015 u pomenutom periodu za nabavku pomenutih dobara i usluga, i ukoliko jeste, koji tačno član je bilo obavezno da primeni?
Postupajući po dostavljenom dopisu, KJN je Ministarstvu unutrašnjih poslova ukazala da je 2016. godine na snazi bio ZJN/2015, a da je od 01.07.2020. godine u primeni ZJN.
Za određivanje pojma naručioca u smislu ZJN/2015, u konkretnom slučaju, od značaja je član 2. stav 1. tačka 2) ZJN/2015 kojim je propisano da je naručilac pravno lice osnovano u cilju zadovoljavanja potreba u opštem interesu, koje nemaju industrijski ili trgovinski karakter, ukoliko je ispunjen neki od sledećih uslova:
(1) da se više od 50% finansira iz sredstava naručioca;
(2) da nadzor nad radom tog pravnog lica vrši naručilac;
(3) da više od polovine članova organa nadzora ili organa upravljanja tog pravnog lica imenuje naručilac.
Dakle, prvi uslov da bi se pravno lice smatralo javnim naručiocem u smislu odredaba ZJN/2015 jeste da je osnovano u cilju zadovoljavanja potreba u opštem interesu, koje nemaju industrijski ili trgovinski karakter.
U pogledu delatnosti od opšteg interesa, ukazano je da ZJN/2015 nije definisao pojam delatnosti od opšteg interesa, već je s tim u vezi upućivao na odredbe posebnih, sektorskih propisa, kao što je Zakon o vodama („Službeni glasnik RS“, br. 30/2010, 93/2012, 101/2016, 95/2018 i 95/2018 – dr. zakon). Naime, članom 43. ovog zakona, propisano je da je vodna delatnost delatnost od opšteg interesa, te da se pod istom podrazumeva uređenje vodotoka i zaštita od štetnog dejstva voda, uređenje i korišćenje voda, kao i zaštita voda od zagađivanja. S tim u vezi, uvidom u član 7. Odluke o izmeni osnivačkog akta Vodoprivrednog privrednog društva „Gornji Banat“, društvo s ograničenom odgovornošću, Kikinda, broj 77 od 17.10.2018. godine, (u daljem tekstu: Odluka) objavljene na sajtu Agencije za privredne registre, utvrđeno je da je pretežna delatnost Društva izgradnja hidrotehničkih objekata, ali pored navedene delatnosti društvo obavlja i druge delatnosti. U stavu 3. istog člana propisano je da Društvo obavlja vodnu delatnost uređenja vodotoka i zaštitu od štetnog dejstva voda, kao delatnost od opšteg interesa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje upravljanje vodama. Stavom 4. istog člana propisano je da delatnost iz stava 3. ovog člana obuhvata sledeće poslove: 1) sprovođenje odbrane od poplava i drugih oblika zaštite od štetnog dejstva voda; 2) staranje o funkcionisanju vodnih objekata i sistema; 3) održavanje regulacionih i zaštitnih objekata i pratećih uređaja na njima; 4) održavanje hidromelioracionih sistema za odvodnjavanje i navodnjavanje; 5) izvođenje sanacionih radova i hitnih intervencija na zaštitnim i regulacionim objektima; 6) praćenje stanja vodnih objekata. Imajući u vidu navedeno, zaključeno je da su delatnosti navedene u članu 7. Odluke delatnosti od opšteg interesa koje nemaju industrijski ili trgovinski karakter u smislu člana 2. ZJN/2015.
Drugi uslov da bi se pravno lice smatralo javnim naručiocem u smislu odredaba ZJN/2015 tiče se finansiranja, nadzora i imenovanja članova organa nadzora ili upravljanja od strane naručioca. Navedeni uslovi postavljeni su alternativno, što znači da je dovoljno da društvo zadovolji samo jedan od njih da bi bilo smatrano naručiocem. Kako je iz opisa predmeta jasno da je Društvo 100odsto u vlasništvu Republike Srbije, kao što je to regulisano Osnivačkim aktom, a što se potvrđuje iz podataka Agencije za privredne registre, utvrđeno je da Društvo ispunjava uslove iz člana 2. stav 1. tačke 2) ZJN/2015 i smatra se naručiocem, jer se više od 50% finansira iz sredstava naručioca (Republike Srbije).
Na osnovu svega navedenog, smatramo da je Društvo obavezno da sprovodi postupak javnih nabavki u periodu od 1.1.2016. do 1.7.2020. godine, kao i da je bilo dužno da primeni odredbe ZJN/2015, posebno kada su u pitanju nabavke čija je vrednost premašivala minimalni iznos od 500.000,00 dinara.
Takođe, kada je reč o pitanju da li je Društvo bilo u obavezi da primeni član 39. ZJN/2015, odgovara se pozitivno, jer se odredbe ovog člana odnose na postupak nabavke za koji je propisan iznos vrednosti. Naime, član 39. ZJN/2015 propisuje da su nabavke sa vrednostima koje su veće od 500.000 dinara obavezne za sprovođenje postupka javne nabavke, dok su nabavke sa vrednostima do 500.000 dinara dozvoljene bez javne nabavke, navedeno je izveštaju KJN.