Ilustracija | Foto: Pixabay

Mladima je potrebno obezbediti uslove za učešće u sprovođenju lokalne omladinske politike, a sve to kroz unapređenje uslova za razvoj omladinskog aktivizma, obezbeđivanje uslova za zapošljavanje i samozapošljavanje mladih i unapređenje zdravlja i bezbednosne kulture. Svi ovi ciljevi koje treba postići detaljno su kroz aktivnosti i mere definisane novim Programom za mlade opštine Bečej koji je pred kraj godine usvojila Skupština opštine Bečej i koje bi trebalo ostvariti do 2027. godine koliko je taj dokument na snazi.

Podrška za izradu ovog dokumenta bila je stručna, radna grupa je bila multisektorska, a kreiranju ciljeva, mera i aktivnosti prethodilo je učešće mladih kroz anketu.

Analiza potreba mladih

U skladu sa Zakonom o planskom sistemu Republike Srbije  i Uredbom o metodologiji upravljanja javnim politikama, analizama efekata javnih politika i propisa i sadržaju pojedinačnih dokumenata javnih politika, Kancelarija za mlade opštine Bečej je u prvom kvartalu 2024. godine sprovela anketu namenjenu mladima od 15 do 30 godina, kako bi ispitala njihove potrebe, interesovanja i stavove. Rezultati istraživanja su iskorišćeni kao polazna osnova za izradu ovog programa. Pored toga, predstavljeni rezultati ovog istraživanja koristiće i kao praktično uputstvo lokalnim institucijama i organizacijama da prilagode i unaprede postojeće programe i sadržaje za mlade, kao i da unaprede postojeći pristup rada sa mladima, naročito u pogledu načina informisanja uključivanja mladih u kreiranju novih sadržaja i programa.

Anketa je sprovedena u formi upitnika koji su sadržali pitanja iz oblasti obrazovanja, zapošljavanja, socijalne inkluzije, zdravlja i bezbednosti, kulture i omladinskog aktivizma. Anketom je obuhvaćeno 100 mladih ljudi (51 odsto momci, 49 odsto devojke) različitog nivoa obrazovanja i socijalnog statusa. Vođeno je računa o podjednakoj zastupljenosti mladih koji žive kako u gradskoj tako i u seoskoj sredini (63 odsto mladih je iz gradske, a 37 odsto iz seoske sredine).

U nastavku predstavljamo kako su za svaki cilj odabrane neke od predloženih i različitih opcija, što je redak primer dobre prakse ovakvog sagledavanja iz više uglova. Posebno je pozitivno što je iskazan i status quo odnosno trenutno stanje u konkretnoj oblasti.

Za ostvarenje posebnog cilja – Unapređenje uslova za razvoj omladinskog aktivizma, analizirane su sledeće opcije:

Status quo opcija: Programi, mere i aktivnosti koje su do sada sprovođene imale su određene pozitivne efekte, ali nisu bile usmerene na sistemsko unapređenje stanja u oblasti, pa je zaključeno da nastavak takve politike neće dovesti do očekivanih pozitivnih promena i ostvarenja utvrđenih ciljeva. Pored toga, realizacija tih događaja nije ispraćena odgovarajućom analizom efekata njihovog sprovođenja, pa je samim tim upitno koliki je zaista učinak svakog konkretnog programa, odnosno da li je neki od njih potrebno ukinuti, unaprediti ili izmeniti u cilju postizanja značajnijih pozitivnih efekata na mlade.

Opcija 1: Promocija omladinskog aktivizma koja se zasniva na intenzivnijoj medijskoj kampanji putem zvaničnog sajta opštine, lokalnih elektronskih medija i društvenih mreža, sa ciljem da se broj mladih volontera konstantno povećava. Ovakva kampanja pozitivno utiče na svest mladih o značaju udruživanja i samoorganizovanja, za ostvarenje opšteg interesa lokalne zajednice. Ipak, procenjeno je da se sprovođenjem ove opcije ostvaruje isključivo kratkotrajan pozitivan efekat, te da sistemsko poboljšanje stanja u oblasti aktivizma mladih sprovođenjem ove opcije, nije održivo u dužem vremenskom periodu.

Opcija 2: Obezbeđivanje uslova za volontiranje mladih, podrazumeva regrutovanje, obučavanje i podršku volonterima. Ova opcija se odnosi isključivo na volontarizam, koji predstavlja samo jedan segment omladinskog aktivizma. Sprovođenje ove opcije ne utiče neposredno na njihovo udruživanje i organizovanje u različitim oblastima građanskog aktivizma.

Opcija 3: Unapređenje uslova za održavanje događaja za mlade u različitim oblastima, podrazumeva podršku mladima da organizuju događaje u različitim oblastima. Cilj je da mladi imaju aktivno provedeno slobodno vreme, da se upoznaju, druže i steknu određena znanja i iskustva (npr. likovni i foto konkursi, koncerti, takmičenja, izložbe, humanitarne akcije i slično).

Opcija 4: Unapređenje rada Saveta za mlade. Savet za mlade opštine Bečej zvanično postoji, ali već nekoliko godina nije funkcionalan zbog nedostatka kvoruma u odlučivanju. Efikasan rad Saveta za mlade, koji pre svega podrazumeva redovne sastanke i kontinuirano objavljivanje izveštaja o sprovedenim aktivnostima i ostvarenim rezultatima, predstavlja jedan od preduslova za sistemsko uređivanje i obezbeđivanje održive omladinske politike u Bečeju.

Opcija 5: Kombinacija mera i aktivnosti iz prethodnih opcija (ne računajući Status quo). Realizacija različitih mera i aktivnosti (funkcionalan Savet za mlade, održavanje i promovisanjem volonterskih i ostalih programa, medijski sadržaji, podrška u organizovanju različitih kulturnih događaja, takmičenja, radionice i slično) uz blagovremeno praćenje sprovođenja i izveštavanje, doprinosi ostvarenjima željenog cilja, koji će biti praćen kroz precizno utvrđene pokazatelje učinka. Kao kriterijumi za rangiranje opcija, uzeti su: pretpostavljeni nivo ostvarenja cilja koji se opcijom postiže, uticaj na budžet, usklađenost sa relevantnim planskim dokumentima, društveni efekat – efekat koji će svaka od opcija imati na širu zajednicu, kao i upravljački efekat koji se odnosi na procenu kapaciteta za sprovođenje svake od opcija. Na osnovu vrednovanja svih predstavljenih opcija u skladu sa navedenim kriterijumima, odlučeno je da se izabere Opcija 5, čije će sprovođenje u najvećoj meri doprineti postizanju utvrđenog cilja. Iako izabrana opcija podrazumeva najviše sredstava i resursa za realizaciju od svih ostalih (izraženi finansijski i organizaciono – upravljački efekti), pozitivni društveni efekat koji i obezbeđivanje održivosti u dužem vremenskom periodu neuporedivo su značajniji u odnosu na druge razmatrane opcije.

Za ostvarenje posebnog cilja Obezbeđivanje uslova za zapošljavanje i samozapošljavanje mladih razmatrane su sledeće opcije:

Status quo opcija podrazumeva nastavak dosadašnje prakse da Nacionalne službe za zapošljavanje realizuje svoje javne pozive za mere pripravništva i stručne prakse, kao i program Moja prva plata. Sprovođenje ovih mera ne doprinosi ostvaranju željenih promena, pa je neophodno osmisliti i sprovesti dodatne programe za mlade u cilju unapređenja njihovih praktičnih znanja, a pre svega preduzetništva.

Opcija 1: Razvijanje programa i sprovođenje obuka za sticanje veština koje su tražene na tržištu rada, pozitivno utiče na povećanje zapošljivosti mladih i doprinosi razvoju znanja i veština mladih kojima se na taj način pomaže da budu konkurentniji na tržištu rada. Veštine i znanja koja je potrebno razvijati, prevasodno se odnose na preduzetnička znanja, digitalne veštine, tehnike komunikacije i slično. Posebno je važno obezbediti dostupnost ovih obuka mladima koji žive u selima.

Opcija 2: Uspostavljanje centra za karijerni razvoj mladih, gde mladi mogu da dobiju informacije o zapošljavanju, stažiranju i ostalim poslovnim mogućnostima. Ova opcija podrazumeva izdvajanje sredstava za obezbeđivanje odgovarajućeg prostora i opreme, kao i najmanje jednog stručnog lica, obučenog za pružanje usluga centra za razvoj karijere mladih. Opcija proizvodi značajne finansijske i organizaciono – upravljačke efekte: kancelarijski prostor i oprema, obuka i stalno zaposlenje najmanje jednog službenika.

Opcija 3: Organizacija sajmova zapošljavanja i drugih preduzetničkih događaja. Na taj način mladi imaju priliku da ostvare neposredan kontakt sa potencijalnim poslodavcima. Ovakvi događaji višestruko su korisni za sve ciljne grupe koje u njima učestvuju – mladi se upoznaju sa situacijom na tržištu rada i znanjima koja se traže i cene, dok privredni subjekti (najčešće preduzetnici, mikro mala i srednja preduzeća) imaju motiv i interes da na jednom mestu dođu do važnih informacija o dostupnoj radnoj snazi u oblastima u kojima posluju.

Opcija 4: Podrška mladim ženama, mladima iz osetljivih društvenih grupa i mladim porodicama sa decom pri zapošljavanju i samozapošljavanju, podrazumeva identifikovanje potencijalnih korisnika mere, kao i informisanje korisnika o dostupnim programima. Pored toga je potrebno izraditi i plan odgovarajućih aktivnosti (obuke, logistička podrška i slično) kojim bi se navedenim grupama pomoglo da se zaposle ili pokrenu sopstveni posao.

Kao kriterijumi za rangiranje opcija, uzeti su pretpostavljeni nivo ostvarenja cilja koji se opcijom postiže, uticaj na opštinski budžet i usklađenost sa relevantnim planskim dokumentima, društveni efekat – efekat koji će svaka od opcija imati na širu zajednicu, kao i upravljački efekat koji se odnosi na procenu kapaciteta za sprovođenje svake od opcija. Na osnovu vrednovanja svih predstavljenih opcija u skladu sa navedenim kriterijumima, odlučeno je da se izaberu Opcije 1, 3 i 4, koje će u potpunosti doprineti postizanju utvrđenog cilja.

Za ostvarenje posebnog cilja Unapređenje zdravlja i bezbednosne kulture mladih razmatrane su sledeće opcije:

Status quo opcija podrazumeva nastavak dosadašnjeg rada, bez novih mera i aktivnosti u oblasti zdravlja i bezbednosti mladih. Ne smatramo da bi nastavak ovog pristupa bio efikasan, jer ne doprinosi prevenciji zdravlju mladih na pravi način, a još manje stvoriti dugoročne efekte na zdravlje mladih.

Opcija 1: Promocija mentalnog zdravlja mladih i prevencija vršnjačkog nasilja, podržavanje zdravih stilova života. Aktivnosti u ovoj oblasti obuhvataju edukaciju mladih o preventivi i tretmanu mentalnog zdravlja, prevenciji bolesti zavisnosti i seksualno prenosivih bolesti, kao i promovisanje sportskih i drugih fizičkih aktivnosti. Aktivnosti uključuju i usmeravanje ka prevenciji nasilja, posebno vršnjačkog nasilja. Sprovođenjem ovih aktivnosti doprinosi se sprečavanju štetnih posledica po fizičko i mentalno zdravlje mladih.

Opcija 2: Osnivanje savetovališta za mlade, kako bi se obezbedile specijalizovane usluge za mentalno zdravlje, kao i psihološko savetovanje i podrška. Cilj je stvoriti bezbednu i poverljivu sredinu za mlade koji se suočavaju sa psihološkim problemima i pružiti im odgovarajuću pomoć.

Opcija 3: Obrazovanje i obuke u vezi sa seksualnim zdravljem i prevencijom bolesti zavisnosti i vršnjačkog nasilja, podrazumeva edukaciju i obuke u školskoj i vanškolskoj sredini, kao i angažovanje relevantnih stručnjaka u cilju sprovođenja edukacije o zdravlju, bezbednosti i prevenciji nasilja.

Kao kriterijumi za rangiranje opcija, uzeti su pretpostavljeni nivo ostvarenja cilja koji se opcijom postiže, uticaj na budžet, usklađenost sa relevantnim planskim dokumentima, društveni efekat – efekat koji će svaka od opcija imati na širu zajednicu, kao i upravljački efekat koji se odnosi na procenu kapaciteta za sprovođenje svake od opcija. Na osnovu vrednovanja svih predstavljenih opcija u skladu sa navedenim kriterijumima, odlučeno je da se izaberu Opcije 1, 3 i 4, koje će doprineti ostvarenjima željenog cilja.

 

 

Projekat „Ka transparentnijim i odgovornijim javnim finansijama“ sufinansiran je iz budžeta opštine Bečej. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izržavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

POSTAVI ODGOVOR

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име