Kancelarija za javne nabavke poslednjih nekoliko godina objavljuje izveštaje o sprovodenom monitoringu postupka javnih nabavki. U pitanju su postupci koje ili Kancelarija monitoriše po svom planu ili dobija zahteve za monitoring od pravosudnih institucija, policije i drugih organa, a mogu da ih predlažu i svi drugi, pa i organizacije i pojedinci.

U nastavku donosimo serijal sačinjen od pojedinih monitorisanih postupaka javnih nabavki.

Agencija za sprečavanje korupcije je u svom dopisu Kancelariji za javne nabavke sa zahtevom za monitoring postupka javne nabavke iznajmljivanje klizališta koji je sprovela Opštinska uprava Opštine Ruma tokom 2022. godine dostavila prijavu u kojoj je izneta sumnja u pogledu mogućeg nezakonitog postupanja naručioca.

 U dostavljenom dopisu je izražena sumnja da je predmetna javna nabavka sprovedena suprotno odredbama Zakona o javnim nabavkama. Naime, kako je navedeno, vrednost ugovora zaključenog u predmetnoj javnoj nabavci, koja je iznosila 8.516.964 dinara je znatno veća od vrednosti ugovora drugih naručilaca koji su sproveli nabavku iznajmljivanja klizališta većih površina i to za duži vremenski period nego što je bio slučaj u predmetnoj javnoj nabavci. Imajući u vidu navedeno, Agencija za sprečavanje korupcije se obratila zahtevom za razmatranje navoda iz dostavljene prijave i preduzimanje radnji iz nadležnosti Kancelarija za javne nabavke u vezi sa navedenim pitanjem.

Postupajući po dostavljenom dopisu, Kancelarija za javne nabavke se obratila naručiocu zahtevom za dostavljanje pisanog izjašnjenja u vezi sa navodima iz podnetog zahteva za vršenje monitoringa, sa posebnim osvrtom na pitanje na koji način je naručilac odredio procenjenu vrednost javne nabavke, što je bilo potrebno potkrepiti odgovarajućim dokumentima. Kancelarija za javne nabavke je dostavljeno pisano izjašnjenje naručioca u kojem je navedeno da je, pored iznajmljivanja klizališta, od potencijalnog ponuđača zahtevano i da izvede radove na nivelaaciji podloge postavljanjem čelične podkonstrukcije za klizalište, izvrši ukrašavanje drveća u parku svetlećim lančanicama, natkrije kompletno klizalište 10 sa 15, kao i da instalira ozvučenje i rasvetu, što je dodatno uticalo na visinu procenjene vrednosti javne nabavke. U izjašnjenju je, takođe, navedeno da je naručilac istraživanje tržišta za predmetnu javnu nabavku izvršio putem prikupljanja informativnih ponuda od potencijalnih privrednih subjekata za koje je ocenjeno da su u mogućnosti da realizuju nabavku. U vezi sa tim, navedeno je da su prikupljene ukupno tri informativne ponude, uz napomenu da je jedna od ponuda dostavljena od privrednog subjekta kojem je dodeljen ugovor o javnoj nabavci iznajmljivanja klizališta u postupku koji su sprovedle lokalne samouprave Žablja i Temerina, koje se navode u dostavljenoj prijavi. Pored navedenog, naručilac je u izjašnjenju istakao da je površina klizališta u Rumi (345m2) veća od površine klizališta naručilaca koji su navedeni u prijavi (opština Temerin 225m2, opština Žabalj 200 m2), kao i da predmetna usluga obuhvata izvršenje poslova od strane izabranog ponuđača koji nisu predviđeni u okviru postupaka koji su sproveli drugi naručioci koji su navedeni u prijavi.

Navedeno se odnosi na sledeće: montažu staze, koja je prema navodima iz izjašnjenja, zahtevnija od klizališta pravougaonog oblika, a što utiče na cenu usluge;

ograđivanje klizališta sa stazom koje je, prema navodima iz izjašnjenja, znatno skuplje od ograđivanja samog klizališta, s obzirom na to da isto zahteva veću količinu ograde;

radove na postavljanju čelične podkonstrukcije koji nisu obuhvaćeni tehničkim specifikacijama u postupcima koje su sproveli drugi naručioci navedeni u prijavi;

klizalište u opštini Ruma je natkriveno i isto ima dva šatora za presvlačenje i za iznajmljivanje klizališta sa podom i rasvetom, što prema navodima iz izjašnjenja nije slučaj sa klizalištima u opštinama Temerin i Žabalj;

u predmetnoj javnoj nabavci bila su predviđena ukrašena drveća pored kojih prolazi staza, kao i mini ledena šuma, a što prema navodima iz izjašnjenja nije bilo predviđeno u nabavkama koje su sprovedle opštine Temerin i Žabalj. U cilju provere zakonitog postupanja naručioca, Kancelarija za javne nabavke je izvršila uvid u Pravilnik o bližem uređivanju postupka javne nabavke od 31. januara 2017. godine kojim je naručilac uredio način ispitivanja i istraživanja tržišta predmeta nabavke. Tom prilikom je utvrđeno da je članom 22. Pravilnika propisano da ispitivanje i istraživanje tržišta svakog pojedinačnog predmeta nabavke, između ostalog, podrazumeva upoređivanje cena više potencijalnih ponuđača, ispitivanje kvaliteta predmeta nabavke koje nude različiti ponuđači, te da se tržište ispituje i istražuje:

istraživanjem putem interneta (cenovnici ponuđača, Portal javnih nabavki, sajtovi drugih naručilaca, sajtovi nadležnih institucija za objavu relevantnih informacija o tržišnim kretanjima i dr.);

ispitivanjem prethodnih iskustava u nabavci istovrsnog predmeta nabavke;

primarnim prikupljanjem podataka (ankete, upitnici i sl.);

ispitivanjem iskustava drugih naručilaca.

-Na osnovu dostavljenog izjašnjenja naručioca i priložene dokumentacije moglo se zaključiti da je naručilac pre pokretanja postupka javne nabavke prikupio tri informativne ponude od strane privrednih subjekata za koje je smatrao da su u mogućnosti da pruže predmetnu uslugu, a što predstavlja jedan od načina ispitivanja i istraživanja tržišta. Uvidom u sve prikupljene informativne ponude, utvrđeno je da su ponuđene cene za pružanje predmetne usluge date su u iznosu koji je približan procenjenoj vrednosti predmeta javne nabavke. Imajući u vidu navedeno, Kancelarija za javne nabavke je u svom dopisu upućenom Agenciji za sprečavanje korupcije ukazala da nije mogla da utvrdi da je naručilac, u konkretnom slučaju, postupio suprotno odredbi člana 22. Pravilnika, kao i člana 29. ZJN kojom je propisano da procenjena vrednost javne nabavke mora da bude objektivna, zasnovana na spovedenom ispitivanju i istraživanju tržišta predmeta javne nabavke, koje uključuje proveru cene, kvaliteta, perioda garancije, održavanja i sl. i mora da bude validna u vreme pokretanja postupka, zaključeno je u izveštaju KJN.

POSTAVI ODGOVOR

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име