Opštinska uprava u Srbobranu je bez sprovedenog postupka javne nabavke preuzela obaveze i platila 8.478.000 dinara, za usluge prevođenja, mobilne telefonije, informisanje, prevoz, nabavku užine, navodi se u izveštaju Državne revizorske institucije.
Bez sprovedenog postupka i adekvatne procedure kojom bi trebalo da se obezbedi konkurencija, a time i mogućnost da se smanji cena usluge, a da se dobije isti kvalitet, u pitanju su sledeća plaćanja:
za usluge prevođenja plaćeno je 307.000 dinara, 655.000 dinara za usluge mobilne telefonije, od 1.318.000 dinara za uluge informisanja, 1.156.000 dinara za usluge prevoza – ostala putovanja u zemlji i van zemlje, 1.044.000 dinara za nabavku užine, 1.270.000 dinara za usluge tehničke organizacije i realizacije 11. Sportske olimpijade radnika Vojvodine i 2.728.000 dinara za usluge prevoza đaka, piše u izveštaju državnih revizora koja su kontrolisali konsolidovanih finansijskih izveštaja završnog računa budžeta i pravilnosti poslovanja opštine Srbobran za 2015. godinu.
Usluge informisanja
Evidentirani su rashodi za usluge štampanja publikacija 20.000 dinara i ostale usluge štampanja u iznosu od 421.000 dinara, usluge informisanja javnosti 1.362.000 dinara, usluge reklame i propagande 42.000 dinara, objavljivanje tendera i informativnih oglasa 409.000 dinara, medijske usluge radija i televizije 523.000 dinara i ostale medijske usluge 424.000 dinara. Na kontu usluge informisanja javnosti evidentirani su rashodi u iznosu od 1.362.000 dinara, od čega su sredstva u iznosu od 1.008.000 dinara preneta STUR „Cvrčak“ Srbobran, po računima za usluge u informisanju – objavljivanje medijskih sadržaja na portalu Srbobran.net.
– Opština Srbobran u 2015. godini izvršila nabavku i plaćanje u iznosu od 1.318.000 dinara po računima ispostavljenim od STUR „Cvrčak“ Srbobran za usluge u informisanju – objavljivanje medijskih sadržaja na portalu Srbobran.net, bez prethodno sprovedenog postupka javne nabavke, a da nisu postojali razlozi za izuzeće od primene Zakona o javnim nabavkama, propisani članovima 7. i 39. stav 2. istog Zakona, što je suprotno članu 56. stav 4. Zakona o budžetskom sistemu, piše u izveštaju. Dalje, preporuka DRI odgovornim licima opštine Srbobran da se plaćanja obavlja na osnovu ugovora zaključenih po sprovedenom postupku javne nabavke.
Plaćali da se informišu o konkursima i otvorenim fondovima
Na kontu Ostale medijske usluge nalaze se rashodi od 424.000 dinara, od čega su sredstva u iznosu od 10.000 dinara preneta OŠ „Vuk Karadžić“ Srbobran, sredstva u iznosu od 216.000 dinara su po računima preneta „Smart point consulting“ doo Novi Sad na osnovu ugovora o poslovnoj saradnji od 27. avgusta 2014. godine za usluge dostavljanja podataka u vezi sa raspisivanjem konkursa pred različitim fondovima, kao i mogućnostima ostvarivanja prava na konkursima za dodelu novčanih sredstava, koji je zaključen na neodređeno vreme.
-Preporučuje se odgovornim licima opštine Srbobran da ne zaključuju ugovore na neodređeno vreme, navode iz DRI.
Za ugostiteljske usluge prošle godine je plaćeno 912.000 dinara.
Opštinska uprava je u 2015. godini, zaključila sa:
-SUR „Gurman“ Srbobran, ugovor od 13. marta 2015. godine, nakon sprovedenog postupka javne nabavke. Ukupno ugovorena vrednost je 500.000 dinara bez obračunatog PDV-a.
-Gastro planet cettering & show room“ doo Novi Sad, ugovor od 8. decembra 2015. godine ukupno ugovorene vrednosti 88.000 dinara bez obračunatog PDV-a i ugovor od 17. juna2015. godine za ketering povodom proslave Petrovdana, ukupno ugovorene vrednosti 100.000 dinara bez obračunatog PDV-a.
-Na osnovu izvršene revizije uzorkovanih dokumenata utvrđeno je sledeće – Opštinska uprava je u 2015. godini koristila usluge restorana za potrebe reprezentacije, a bez prethodno donetog akta kojim se uređuje pravo i ograničava visina rashoda za reprezentaciju. Opštinska upava je izvršila plaćanje SUR „Gurman“ Srbobran po računima iz 2015. godine u ukupnom iznosu od 192.000 dinara, a da cene pojedinih artikala ne odgovaraju ugovorenim, što nije u skladu sa ugovorom, kojim je ugovoreno da su ponuđene jedinične cene fiksne i ne mogu se povećavati. Preporučuje se odgovornim licima opštine da se za ugovorene usluge ne prihvataju cene artikala koje nisu ugovorene. Mere preduzete u postupku revizije: Opštinsko veće opštine Srbobran je 23. februara 2016. godine donelo Pravilnik o korišćenju sredstava za reprezentaciju u opštini Srbobran kojim je uredila uslove i način korišćenja sredstava za reprezentaciju za korisnike budžeta.
Iz budžeta opštine Srbobran na ime reprezentacije u 2015. godini je utrošeno 1.070.000 dinara i 544.000 dinara za poklone. Reprezentacija je mahom plaćena za tamošnje škole, dok je opštini Srbobran preporučeno da se za obavezu ne prihvataju cene artikala koje nisu ugovorene i da se od škola zahteva dokumentacija za pravdanje sredstava koja su im preneta iz budžeta Opštine.
Vrhovni državni revizor Pejović: Lane svaki sedmi dinar utrošen uz nepravilnost
Na pitanje kakve su nepravilnosti uočavaju u smislu Zakona o javnim nabavkama, Duško Pejović, vrhovni državni revizor u Sektoru za reviziju budžeta lokalnih samouprava pri Državnoj revizorskoj instituciji kaže:
-Kada su javne nabavke u pitanju, dve su grupe uočenih nepravilnosti. Jednu čine nepravilnosti kategorije da se nešto nabavlja i plaća, a da uopšte nije sproveden postupak javne nabavke, niti se primenjuju odredbe Zakona o javnim nabavkama. Drugu grupu čine nepravilnosti u kojima se sprovodi postupak javne nabavke, ali se postupak sprovodi nepravilno uz pogrešan izbor vrste i pogrešne procedure. Na primeru prošlogodišnje revizije, mi smo prošle godine u sektoru revizije lokalnih samouprava izvršili reviziju 34 konsolidovana izveštaja, odnosno 34 jedinice lokalne samouprave. Prošle godine smo obuhvatili i najveće jedinice lokalne samouprave odnosno, rađene su revizije izvršenja budžeta Beograda, Novog Sada, Niša, Kragujevca i Autoinomne Pokrajine Vojvodina, 10 beogradskih gradskih opština i 19 opština širom Republike Srbije. U prošloj godini smo revidirali 173 milijarde dinara koje su potrošene, što čini dve trećine ukupnih budžeta u jedinicama lokalne samouprave. Utvrdili smo da je potrošeno, a da je povređen ili prekršen neki od zakona, Zakon o budžetskom sistemu najviše, pa onda Zakon o finansiranju lokalne samouprave i Zakon o javnim nabavkama, Zakon o budžetu i drugi zakoni, da je plaćeno uz greške ili nepravilnosti nepoštujući određene odredbe 23 milijarde. Dakle, svaki sedmi dinar koji je potrošen, potrošen je sa nekom nepravilnosti. Od toga 11,2 milijarde dinara, odnosi se na nepravilnosti u probijanju budžetskih aproprijacija, a četiri milijarde se odnosi na nepravilnosti u oblasti javnih nabavki u lokalu, od čega nešto preko dve milijarde je potrošeno za nabavku ili je nabavljeno a da uopšte nije ni sproveden postupak javne nabavke. Nešto manje od dve milijarde je potrošeno u situaciji da je sproveden pogrešan postupak ili pogrešna procedura. Ono što su karakteristični primeri jeste da se nabavlja, a da nije planirano, ili je planirano ali u znatno manjem iznosu, ili je planirano za jedan obim, a izvršeno i za drugu namenu i u drugom obimu, ili je planiran i sproveden postupak male vrednosti u istorodnim radovima ili uslugama koji kada se u zbiru saberu čine javnu nabavku u jednom sasvim drugom postupku koji se nije ni sproveo. To je niz stvari i primera koji jednom rečju mogu da se okarakterišu tako što nije ostvarena konkurencija, što nije ostvarena transparetnost odnosno javnost, kao i što se ne može dokazati da je uz najbolju cenu ostvarena i najbolja nabavka, a imamo primer da se umesto količina vrlo često kod nekih lokalnih samouprava, umesto da to bude izuzetak, uvodi kao pravilo jedinična cena. Vrlo je interesatno što se na jedan, mogu slobodno da kažem, perfidan način boduju jedinične cene, tako da se nakon sprovedene nabavke i izvršenih svih usluga može utvrditi da je izabrana najskuplja nabavka pod okriljem da je pojedinačna cena bila najpovoljnija. Šta se ustvari uradi? Naime, stave se najmanje cene za onu vrstu radova, roba ili usluga koje se neće izvršiti ili koje će se izvršavati u veoma malom obimu, i tu se prilikom bodovanja dobiju najveći poeni, i obrnuto, za usluge, robe i radove koje će se izvoditi u većem obimu stoje i veće cene, tako da kada na kraju podvučete zbir, izračunate da je prihvaćena obično najskuplja ili skoro najskuplja ponuda, rekao je Duško Pejović.
Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva. Medijski sadržaj nastao je u okviru projekta „Otvoreno o korupciji: Za više transparentnosti i odgovornosti u potiskim javnim finansijama“, koji finansira Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije