Prema podacima za 2019. i 2020. godinu koje je objavila Kancelarija za javne nabavke, odnosno Uprava za javne nabavke, konstatovano je, između ostalog, nedovoljno istraživanje tržišta od strane naručilaca.

U sprovedenim revizijama od strane Državne revizorske institucije u 2020. i 2021. godini, od 36 revidiranih subjekata, kod deset odnosno kod 28 odsto revidiranih subjekata utvrđene su nepravilnosti vezane za istraživanje i ispitivanje tržišta odnosno dokumentovanje sprovedenih aktivnosti. Prema Zakonu o javnim nabavkama, procenjena vrednost predmeta javne nabavke mora da bude objektivna i zasnovana na sprovedenom ispitivanju i istraživanju tržišta predmeta javne nabavke.

U fokusu ovog teksta je opština Temerin i njene javne nabavke i to kakvi su nalazi s tim u vezi revizora Državne revizorske institucije.

Opština Temerin je sačinjavala planove javnih nabavki na osnovu zahteva za nabavkama koji nisu sadržali tehničke specifikacije i potrebne količine predmeta nabavki.

Predlagači javnih nabavki u Opštini Temerin nisu, u fazi planiranja javnih nabavki, dostavljali tehničke specifikacije i potrebne količine nosiocima planiranja. Važećim Pravilnikom i ranije važećim Pravilnikom predviđena je ova obaveza. Predlagači javnih nabavki nisu ispunili navedenu obavezu jer su zahteve za nabavkama ispostavljali na do tada ustaljen način što može dovesti do toga da planirani predmeti javnih nabavki neće odgovarati stvarnim potrebama Opštine Temerin.

U postupku planiranja nosioci aktivnosti nisu raspolagali svim informacijama potrebnim za izradu plana javni nabavki jer su predlagači javnih nabavki istraživali tržište neposredno pre pokretanja postupaka javnih nabavki, a ne pre izrade planova javnih nabavki kako je uređeno internim aktima. Planiranjem na ovakav način može se dogoditi da se planira nabavka predmeta koji nije dostupan na tržištu što negativno utiče na pružanje usluga građanima od strane Opštine Temerin.

Ključne preporuke Opštini Temerin:

Da prilikom iskazivanja potreba za predmetom javne nabavke odrede količinu predmeta i prilažu njegovu tehničku specifikaciju; Da u postupku planiranja javnih nabavki sprovodi ispitivanje i istraživanje tržišta i da se navedene radnje u pisanoj formi evidentiraju i dokumentuju; Da procenjenu vrednost javnih nabavki u postupku planiranja određuju u skladu sa tehničkim specifikacijama predmeta nabavki i planiranim količinama; Da se radnje kvantitativnog i kvalitativnog praćenja izvršenja ugovora, u propisanoj formi, evidentiraju i dokumentuju.

U postupku revizije uvidom u raspoloživu dokumentaciju vezanu za realizaciju radova po osnovu prethodno sprovedenog postupka javne nabavke „izrade i održavanja biciklističkih staza“, utvrđeno je da je Opština Temerin izvršila dve izmene osnovnog Ugovora o javnoj nabavci78 u pogledu dodatnih radova pozivajući se na članove 156. i 157. važećeg ZJN. Ukupna vrednost izmene Ugovora iznosila je 8.872.880 dinara (2.172.880 dinara i 6.700.000 dinara) što predstavlja za 53,24 odsto povećanje vrednosti prvobitno zaključenog Ugovora koja je iznosila 16.666.667 dinara, čime je postupljeno suprotno članu 157. stav 2. važećeg ZJN, kojim je propisano da povećanje vrednosti ugovora ne može da bude veće od 50 odsto vrednosti prvobitnog ugovora. Ukupna vrednost preuzetih obaveza osnovnog Ugovora sa izmenom iznosila je 25.539.547 dinara, a ukupna realizacija 25.522.225 dinara.

Ostajemo u istoj opštini gde očigledno i nadležni mogu da potvrde probleme  u sprovođenju postupaka javnih nabavki.

 Javno preduzeć „Gas“, Temerin tokom 2020. godine nije imalo službenika za javne nabavke, kako to zakon nalaže.

-Preduzeće nije imalo službenika za javne nabavke što nije u skladu sa članom 134. stav 2. starog Zakona o javnim nabavkama koji je bio na snazi u momentu donošenja Plana javnih nabavki za 2020. godinu, a kojim je propisano da naručilac čija je ukupna vrednost planiranih javnih nabavki na godišnjem nivou veća od petostrukog iznosa iz člana 39. stav 1. zakona, mora da ima najmanje jednog službenika za javne nabavke, stoji u izveštaju DRI.

Planom javnih nabavki za 2020. godinu određena je procenjena vrednost javnih nabavki u iznosu od 28,75 miliona dinara, a petostruka vrednost iz člana 39. stav 1. Zakona o javnim nabavkama iznosi 25 miliona dinara.

U Odazivnom izveštaju, od 27. januara 2022. godine, preduzeće je navelo da je Pravilnikom o organizaciji i sistematizaciji poslova i radnih zadataka JP „Gas“, Temerin od 23. februara 2021. godine sistematizovano radno mesto – samostalni stručni saradnik za ekonomske poslove, gde je u opisu radnog mesta predviđeno da izvršilac izrađuje konkursnu dokumentaciju za javne nabavke.

U ugovoru o radu sa izvršiocem na ovom radnom mestu, koji je zaključen 3. januara 2019. godine, u opisu poslova je navedeno da lice učestvuje u postupku javnih nabavki u skladu sa odlukom direktora. Aneksom broj 1 i 2 ugovora o radu je određeno da lice izrađuje konkursnu dokumentaciju u postupku javnih nabavki i prati naplatu potraživanja.

I u bečejskom preduzeću „Vodokanal“ su imali neke zamerke na sprovođenje postupaka javnih nabavki. Jedna od značajnijih je da tokom realizacije zaključenog ugovora čija vrednost bez PDV-a iznosi 15,92 miliona dinara, nisu ispoštovani zahtevi ugovora u delu koji se odnosi na obavezu produženja roka važenja bankarske garancije za dobro izvršenje posla u slučaju da dođe do produženja roka za realizaciju ugovora.

Sa druge strane, slično novobečejsko preduzeće u 2021. godini, nabavilo je usluge čišćenja i servisiranja u iznosu od 2,2 milion dinara bez primene Zakona o javnim nabavkama, a da pri tome nisu postojali razlozi za izuzeće od primene Zakona.

 

POSTAVI ODGOVOR

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име