Foto: Iustracija
Foto: IIustracija

Srbija nije ostvarila napredak u povećanju transparentnosti budžeta, piše u Izveštaju o napretku Srbije na njenom putu do Evropske unije.

Taj put, čini se, sve je neizvesnije i sve se više prolongira. Evropske vrednosti i standardi koje treba primeniti odnosno postupati po njima, naročito u oblasti javnih finansija na lokalnom nivou, kao da su slovo na papiru i izgovorena reč koja često nema očekivanu težinu.

– Nije izrađena niti objavljena mapa puta za transparentnost, predbudžetski izveštaj niti polugodišnji izveštaj. Ministarstvo finansija ne objavljuje profil izvršenja budžeta na početku godine, sprečavajući da se analiziraju odstupanja od ciljeva. Neke dodatne informacije o politici i fiskalnom riziku mogle bi biti uključene u predlog izvršenja budžeta. Potrebno je povećati učešće javnosti u budžetskom procesu i nadzor nad budžetom od strane zakonodavne vlasti. Budžet  je usvojen u skladu sa budžetskim kalendarom, ali sa veoma ograničenom kvalitativnom procenom i debatom među zainteresovanim stranama, stoji u tom dokumentu.

Značajnu ulogu u eksternoj kontroli javnih finansija na lokalnom nivou ima Državna revizorska institucija. Međutim, zbog manjka stručnog kadra opštine i preduzeća na lokalnom nivou su u ozbiljnom problemu i kako da postupe prema upustvima DRI. Stiče se utisak da su svi akteri prilično „popustljivi“ i da se ponašaju kao da „imaju kade“.
U ovom tekstu se bavimo preporukama DRI na osnovu revizija iz 2020. godine (svežijih nema javno, prim. nov.). Fokus smo stavili na opštine potiskog regiona.

 

Opština Bečej; JP za proizvodnju i isporuku toplotne energije „Toplana“ Bečej,

Revizija JP za proizvodnju i isporuku toplotne energije „Toplana“, Bečej
– Preporučuju se preduzeću da obračun uvećanja zarade za permanentnu pripravnost uskladi sa odredbama važećeg Кolektivnog ugovora.
Status: Postupljeno po preporuci
– Preporučuje se preduzeću da plan javnih nabavki i sve njegove kasnije izmene ili dopune objavljuje na Portalu javnih nabavki u roku od deset dana od dana donošenja u skladu sa članom 88 stav 3 Zakona o javnim nabavkama, da propiše kontrolne aktivnosti koje će omogućiti da se plan javnih nabavki, izmene i dopune plana objavljuju u zakonom predviđenom roku, kao i da sačini plan kontrole i izveštaj o sprovedenim kontrolama.
Status: Postupljeno po preporuci
– Preporučuje se preduzeću da postupi u skladu sa članom 185 Zakona o javnim nabavkama.
Status: Postupljeno po preporuci
-Preporučuje se Preduzeću da oglase o javnim nabavkama objavljuje u skladu sa članom 105 Zakona o javnim nabavkama i da uspostavi kontrolnu aktivnost koja bi omogućila da se objavljivanje oglasa o javnim nabavkama vrši u skladu sa odredbama Zakona o javnim nabavkama, kao i da sačini plan kontrole i izveštaj o sprovedenim kontrolama.
Status: Postupljeno po preporuci
-Preporučuje se preduzeću da kriterijume za izbor privrednih subjekata definiše u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, da propiše i uspostavi kontrolne aktivnosti koje bi omogućile da traženi kriterijumi budu u skladu sa odredbama Zakona o javnim nabavkama, kao i da sačini plan kontrole i izveštaj o sprovedenim kontrolama.
Status: Postupljeno po preporuci
– Preporučuje se preduzeću da nabavke sprovodi u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, da propiše i uspostavi kontrolne aktivnosti koje bi omogućile da se nabavke za koje ne postoji osnov za izuzeće od primene Zakona o javnim nabavkama sprovode u postupku javne nabavke, kao i da sačini plan kontrole i izveštaj o sprovedenim kontrolama.
Status: Postupljeno po preporuci

Opština Vrbas, JKP „Кomulanac“, Vrbas, revizija pravilnosti poslovanja
– Preporučuje se preduzeću da Pravilnikom o organizaciji i sistematizaciji poslova u JКP „Кomulanac“, Vrbas utvrdi vrstu stručne spreme za sva radna mesta za koja to nije utvrđeno u skladu sa odredbama Zakona o radu.
Status: Postupljeno po preporuci
– Preporučuje se preduzeću da ugovore o radu uskladi sa odredbama Zakona o radu, kao i važećim aktom o sistematizaciji, da zaposlene rasporedi na radna mesta za koja ispunjavaju uslove predviđene Pravilnikom o sistematizaciji, kao i da obezbedi da se u personalnim dosijeima nalaze svi dokazi o ispunjenosti uslova za rad na radnim mestima na koje su raspoređeni.
Status: Postupljeno po preporuci
– Preporučuje se preduzeću da prilikom sačinjavanja obrazaca za obračun i isplatu zarada zaposlenih uskladi podatke sa podacima datim u Programu poslovanja i podacima iz kadrovske evidencije.
Status: Postupljeno po preporuci
-Preporučuje se preduzeću da Pravilnikom o radu bliže uredi pravo na uvećanu zaradu zaposlenih po osnovu dežurstva
Status: Postupljeno po preporuci
– Preporučuje se preduzeću da sačinjava rešenja za godišnji odmor zaposlenih u skladu sa članom 75. Zakona o radu i u kojima će biti jasno naznačeno na koji način je utvrđeno pravo korišćenja godišnjeg odmora zaposlenog
Status: Postupljeno po preporuci
-Preporučuje se Preduzeću da donosi odluke o upućivanju zaposlenih na službeni put, da sačinjava naloge za službeni put sa svim neophodnim elementima na osnovu kojih će se potvrditi da je službeni put i obavljen, kao i da zaposleni, nakon povratka sa službenog puta sačinjavaju izveštaje sa službenog puta, sve u skladu sa Pravilnikom o korišćenju službenog vozila.
Status: Postupljeno po preporuci
-Preporučuje se Preduzeću da prilikom obračun otpremnina zaposlenih za odlazak u penziju vrši u skladu sa odredbma Pravilnika o radu.
Status: Postupljeno po preporuci
-Preporučuje se Preduzeću da evidentira sve radnje i akte, tokom planiranja, sprovođenja postupaka i izvršenja javnih nabavki, da oglase iz javnih nabavki objavljuje na Portalu službenih glasila Republike Srbije i baza propisa, u slučajevima kada Zakon o javnim nabavkama to propisuje, a stručnu ocenu ponuda vrši nakon otvaranja ponuda
Status: Postupljeno po preporuci
-Preporučuje se preduzeću da se zajedno sa reprezentativnim sindikatom preduzeća obrati osnivaču u cilju otpočinjanja pregovora za zaključenje kolektivnog ugovora za JКP „Кomunalac“, Vrbas.
Status: Postupljeno po preporuci
– Preporučuje se da rashode i izdatke planiraju i evidentiraju na odgovarajućim ekonomskim klasifikacijama
Status: Postupljeno po preporuci

Opština Temerin, revizija finansijskih izveštaja
– Preporuka da rashode planiraju, izvršavaju i evidentiraju na odgovarajućim organizacionim klasifikacijama
Status: Postupljeno po preporuci
– Preporuka da pravilno evidentiraju i iskažu vrednost zgrada i građevinskih objekata
Status: Postupljeno po preporuci
– Preporuka da sticanje nefinansijske imovine u stalnim sredstvima evidentiraju i iskazuju na propisanim kontima nefinansijske imovine u stalnim sredstvima
Status: Postupljeno po preporuci
– Preporuka da identifikuju nefinansijsku imovinu u pripremi evidentiranu u poslovnim knjigama i iskazanu u finansijskim izveštajima i da nakon toga sprovedu odgovarajuća knjiženja
Status: Postupljeno po preporuci
– Preporuka da pravilno evidentiraju i iskažu obaveze po osnovu transfera ostalim nivoima vlasti
Status: Postupljeno po preporuci
Revizija Opština Temerin
– Preporuka da identifikuju ostale sopstvene izvore evidentirane u poslovnim knjigama i iskazane u finansijskim izveštajima i da nakon toga sprovedu odgovarajuća knjiženja
Status: Delimično postupljeno
– Preporuka da uspostave efikasan sistem finansijskog upravljanja i kontrole u svim njegovim segmentima
Status: Postupljeno po preporuci
Revizija Opština Temerin
– Preporuka da finansijske izveštaje sačinjavaju na osnovu evidencija koje vode.
Status: Postupljeno po preporuci
Revizija Opština Temerin
– Preporuka a prilikom sprovođenja popisa imovine i obaveza izvrše popis pribavljenih sredstava obezbeđenja
Status: Postupljeno po preporuci
Revizija Opština Temerin
– Preporuka da u Bilansu stanja – Obrazac 1 pravilno iskažu nabavnu vrednost i ispravku vrednosti
Status: Postupljeno po preporuci
– Preporuka da usaglase obaveze sa JКP „Temerin“ Temerin, kako bi u poslovnim knjigama iskazali tačan iznos obaveza
Status: Postupljeno po preporuci
– Preporuka da uspostave bilansnu ravnotežu između nefinansijske imovine u stalnim sredstvima u aktivi sa izvorima u pasivi
Statuts: Postupljeno po preporuci
– Preporuka da pravilno iskažu rezultat poslovanja
Status: Postupljeno po preporuci
– Preporuka da u Izveštaju o novčanim tokovima – Obrazac 4 pravilno iskažu saldo gotovine
Status: Postupljeno po preporuci
– Preporuka Da Izveštaj o izvršenju budžeta – obrazac 5 pravilno popune
Status: Postupljeno po preporuci
– Preporuka da preduzmu radnje oko usaglašavanja podataka o učešću u osnovnom kapitalu opštine Temerin kod JP „Gas“ Temerin i JКP „Temerin“ Temerin, između evidencija kod Opštine, javnih preduzeća i kod Agencije za privredne registre i da se nakon toga sprovedu odgovarajuća knjiženja
Status: U toku (prim. nov. ne zna se da li je postupljeno do kraja)

Građani i organizacije civilnog društva, bez obzira da li imaju aspiracije da se uključe u politički život lokalne zajednice (politički pluralizam na lokalnom nivou praktično ne postoji, a vreme će pokazati kakve će dalekosežne štete do naneti javnim finansijama i vladavini prava uopšte), treba na argumentovani način i kroz sve moguće mehanizme da se zalažu za transparetnost javnih finansija i poslovanja javnih vlasti. Nabrojane preporuke jesu na papiru ispunjene. Iako to nije bila direktna tema ovih revizija, indirektno, naročito u slučaju JP „Toplana“ Bečej stvar krajem 2022. godine je krajnje alarmantna. Preduzeće je prezaduženo, korisnika je sve manje jer su usluge skupe i nekvalitetne. Miholjsko leto usred novembra je stvar koja se u Bečeju očekuje, jer ovde havarije ozbiljno diktiraju tempo života. Naročito kad se uzmi u obzir činjenica da su njihovi, malobrojni, korisnici škole, vrtići, ustanove…

 

Пројекат „Јавни интерес у фокусу грађана општине Бечеј“ суфинансиран је из буџета општине Бечеј. Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не изражавају ставове органа који је доделио средства.

POSTAVI ODGOVOR

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име