Preduzeće HLB DST Revizija obavilo je reviziju konsolidovanih finansijskih izveštaja opštine Novi Bečej za 2018. godinu. Ovakva vrsta eksterne revizije poverena privatnim revizorskim kućama obavlja se u slučaju da opština ili grad, ili pak druga vrsta organa, u aktuelnoj godini nije planirana kod Državne revizorske institucije (DRI).
DRI, kako praksa pokazuje, subjektima revizije ustanovi veći broj nepravilnosti, u odnosu na privatne revizorske kuće. Razloga tome ima nekoliko, u šta sad nećemo ulaziti, ali je važno istaći da se neretko dešavalo da privatne revizorske kuće ne utvrde zlouputrebe javnih sredstava, dok, godinu dana kasnije, za iste ili slične radnje, državni revizori podnose krivične i prekršajne prijave, prijave za privredni prestup, zahteve za smene rukovodilaca. Analiza koju možete pogledati OVDE bavi se ovim problemom, gde, veliku odgovornosti, imaju sudovi i tužilaštva.
Zakonska je obaveza da se, jednostavno rečeno, finansije i poslovanje jedne opštine, svake godine pregleda. U izveštaju licenciranog ovlašćenog revizora, koga inače, subjekti revizije sami biraju i plaćaju ih za tu vrstu usluge, za opštinu Novi Bečej, za finansijske izveštaje za budžet u 2018. godini dato je mišljenje sa rezervom – dakle, nema pozitivnog mišljenja kao znaka da je sa finansijskim izveštajima sve u redu.
U nastavku vam prenosimo šta je to beogradska HLB DST Revizija ustanovila u finansijskim dokumentima opštine Novi Bečej za 2018. godinu i zbog čega je dala mišljenje sa rezervom.
Osnov za mišljenje sa rezervom u toku 2018. godine
- U toku revizije revizorski tim je utvrdio da na kontu 111911 – Učešće u kapitalu u domaćim javnim nefinansijskim preduzećima nije iskazan nikakav iznos, jer je kompletna imovina javnih preduzeća uknjižena u poslovnim knjigama Opštinske uprave. Iz navedenih podataka proizilazi da Opštinska uprava nije izvršila upis učešća u kapitalu javnih preduzeća u skladu sa Zakonom o javnoj svojini. U konkretnom slučaju odredbe Zakona o javnoj svojini koje se odnose na upis kapitala kod javnih preduzeća nisu pravilno primenjene. Prema odredbama Zakona o javnoj svojini opština Novi Bečej je trebalo da izvrši popis kompletne imovine javnih preduzeća, da odvoji nepokretnosti koje predstavljaju javnu svojinu od nepokretnosti koje javna preduzeća koriste za normalno funkcionisanje i realizaciju svojih funkcionalnih zadataka. Opštinska uprava treba da knjigovodstveno prenese javnim preduzećima nepokretnosti koje javna preduzeća koriste za normalno funkcionisanje i realizaciju svojih zadataka, i da iznos ovih nepokretnosti u svojim poslovnim knjigama evidentira kao učešće u kapitalu kod ovih preduzeća. Javna preduzeća imaju obavezu da ovaj iznos registruju u APR. Nepokretnosti koje se po Zakonu o javnoj svojini ne prenose javnim preduzećima, mogu se dati na korišćenje, s tim da se ove nepokretnosti evidentiraju u poslovnim knjigama Opštinske uprave. Navedeni propust ima materijalni značaj na bilansne pozicije bilasa stanja.
- U toku revizije utvrđeno je da je opština Novi Bečej po Zakonu o stanovanju prodala veći broj stanova, od kojih je najveći broj otplaćen, dok se i dalje otplaćuje 91 stan. Za sve stanove koji se otplaćuju (91) nema potpune evidencije, niti postoji kompletna evidencija o uplatama po uplatnim ratama. Naime, za ove stanove ne postoji nikakva evidencija u poslovnim knjigama, kao i evidencija o otplatnim ratama. Za 12 stanova za koje se uplaćuju rate postoji samo evidencija o uplatama na račun izvršenja budžeta, ali bez podataka o kojim se stanovima radi, kao i bez obračuna revalorizacije otplatnih rata. Zbog toga revizorski tim nije mogao da utvrdi o kojim se stanovima radi, kao i o vrednosti prodatih stanova ni u momentu prodaje, niti na dan 31. decembra 2018. godine. Navedeni propusti u vezi sa evidentiranjem stanova i otplatnih rata u poslovnim knjigama i nevršenjem revalorizacije otplatnih rata imaju materijalni značaaj na finansijski rezultat.
- Na kontu 122198 – Ostala kratkoročna potraživanja, prema podacima o poreskoj evidenciji je na dan 31. decembra 2018. godine iskazano potraživanje po osnovu poreza na imovinu od 131.311.000 dinara. Ukupno utvrđeni iznos poreza na imovinu od pravnih i fizičkih lica u 2018. godini iznosi 92.662.000 dinara, dok naplaćeni porez iznosi 112.331.000 dinara. Veći iznos naplaćenog poreza se odnosi na uplate poreza na imovinu iz 2018. godine, dok se drugi deo odnosi na uplate poreza iz ranijih godina koji je naplaćen po osnovu opomena, reprograma i prinudne naplate. Iz navedenih podataka proizilazi da je veliki iznos potraživanja po osnovu poreza nenaplaćen, što po našem mišljenju ima materijalni značaj na finansijski rezultat.
Mišljenje sa rezervom
Po našem mišljenju, osim za efekte pitanja iznetih u pasusu „Osnova za mišljenje sa rezervom“, konsolidovani finansijski izveštaji prikazuju istinito i objektivno, po svim materijalno značajnim pitanjima, finansijski položaj opštine Novi Bečej, na dan 31. decembra 2018. godine, kao i rezultate njenog poslovanja i tokove gotovine za godinu koja se završava na taj dan, u skladu su sa Međunarodnim standardima finansijskog izveštavanja i propisima Republike Srbije, navodi se u izveštaju.
Projekat „Imaš pravo da znaš“ sufinansira opština Novi Bečej
Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.