Dom za odrasle i stare „Sveti Vasilije Ostroški – Čudotvorac“ u 2023. godini sproveo je devet postupaka javnih nabavki: Utvrđene nepravilnosti u planiranju i sprovođenju

Dom je u 2023. godini realizovao devet postupaka javnih nabavki, zaključujući ukupno 23 ugovora u vrednosti od 210.623.000 dinara, bez uračunatog PDV-a, utvrdila je Državna revizorska institucija koje je krajem 2024. godine objavila izveštaj o poslovanju ove ustanove. Međutim, tokom revizije postupaka nabavki, otkrivene su brojne nepravilnosti koje ukazuju na nedostatke u planiranju i sprovođenju tih procedura.

Nedostaci u usklađivanju pravilnika sa Zakonom o javnim nabavkama

Jedan od ključnih problema je u vezi sa pravilnikom o sprovođenju postupka javnih nabavki, koji, prema mišljenju revizora, nije usklađen sa određenim odredbama Zakona o javnim nabavkama. Konkretno, čl. 5, 31 i 13 pravilnika, koji se odnose na obavezno obavljanje plana javnih nabavki i procene vrednosti nabavki, nisu usklađeni sa čl. 88, 29 i 89 Zakona. Ovakvo neslaganje može dovesti do neusklađenog planiranja i sprovođenja postupaka, što stvara pravni rizik za Dom. Preporučuje se da odgovorna lica usklade odredbe pravilnika sa Zakonom o javnim nabavkama kako bi se obezbedila zakonitost postupaka.

Nedostatak dokaza o pravilnom utvrđivanju procenjene vrednosti nabavki

Revizija je pokazala da Dom nije dostavio potrebnu dokumentaciju koja bi potvrdila da je procenjena vrednost jedne od nabavki (nabavka hrane) bila određena na osnovu istraživanja tržišta, kako to nalaže Zakon. U ovom slučaju, nije bilo dokaza da je procena vrednosti bila validna u trenutku pokretanja postupka, što može dovesti do rizika od netačno utvrđene vrednosti javne nabavke. Preporučuje se da Dom, u budućnosti, obavezno vrši istraživanje tržišta prilikom određivanja procene vrednosti, kako bi se izbegli pravni problemi.

Pitanje sukoba interesa i pravovremenost izjava članova komisije

Još jedna nepravilnost koja je utvrđena tokom revizije tiče se postupka potpisivanja izjava članova komisije o postojanju ili nepostojanju sukoba interesa. Prema Zakonu o javnim nabavkama, ove izjave treba biti potpisane nakon otvaranja ponuda, a ne pre, kao što je to bio slučaj u Domu. Ovaj propust može dovesti do sumnje u transparentnost i pravičnost postupka. Preporučuje se da članovi komisije potpisuju izjavu tek nakon otvaranja ponuda.

Nepovoljni uslovi za privredne subjekte u postupku izbora

Revizija je pokazala i da su u postupku izbora privrednog subjekta za zamenu stolariје, postavljeni uslovi koji su favorizovali određene ponuđače, jer je minimalni prihod koji je postavljen kao uslov bio veći od dvostruke vrednosti procene nabavke. Ovaj uslov nije u skladu sa Zakonom, jer može dovesti do ograničavanja konkurencije. Preporučuje se da Dom ubuduće postavlja uslove koji su u skladu sa zakonskim normama i koji omogućavaju ravnopravnu konkurenciju među ponuđačima.

Zaključak i preporuke za poboljšanje

Iako su postupci javnih nabavki u Domu uglavnom sprovedeni u skladu sa zakonskim normama, otkrivene nepravilnosti ukazuju na potrebu za boljim planiranjem i većom pažnjom prilikom sprovođenja tih postupaka. Stručnjaci preporučuju odgovornim licima u Domu da usklade interne akte sa Zakonom o javnim nabavkama, da pažljivo prate sve faze nabavki i obezbede maksimalnu transparentnost i konkurenciju u svim postupcima nabavki.

POSTAVI ODGOVOR

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име