Čak 51 odsto građana ne zna ni šta pojam medijska pismenost znači. Veruju da to podrazumeva upotrebu mobilnog telefona i društvenih mreža, govore rezultati analize koje je u 10 gradova i opština u Srbiji sprovelo Bečejsko udruženje mladih u saradnji sa lokalnim organizacijama.
Pored toga, 58 odsto učesnika ankete ne ume da prepozna klikbejt svojevrsnu tehniku manipulacije kojom se služe portali kako bi namamili čitaoce.
Detalji kampanje „Medijsko opismenjavanje Srbije“ predstavljeni su danas u okviru okruglog stola u kom su učestvovali novinari i predstavnici mladih kako u opštini Bečej tako i na nacionalnom nivou.
– Pored svih podataka koje smo dobili u našem kvizu zabrinjava nas podatak da 44 odsto učesnika misli da je propaganda jedna od osnovnih funkcija medija. Pre kviza koji nam je poslužio kao tehnika za istraživanje stavova građana i nivoa informisanosti, kreirali smo lažnu nagradnu igru, predstavljajući se kao turistička agencija koja poklanja vaučere. Na to smo „upecali” od 222 pregleda gotovo polovina je bez ikakve provere popunila formular za učešće. To takođe svedoči o tome koliko su korisnici interneta nesavesni prema svojim ličnim podacima. Iako mi nismo prikupili ničije podatke, neko drugi hoće i tada šteta može biti velika, rekla je Olivera Marić iz projektnog tima.
Samo medijski pismeni građani umeju da prepoznaju i utiču na širenje lažnih vesti koji je u vremenima krize naročito mnogo, kaže Ivan Subotić iz Fake News Tragača.
Mladi u medijima u Srbiji nisu zastupljeni na adekvatan način, to iz godine u godinu pokazuje istraživanje Krovne organizacije mladih Srbije (KOMS). Danas je na okruglom stolu predstavljeno poslednje istraživanje „Mladi u medijskom ogledaju Srbije 2021“, o čemu je govorila Milica Borjanić.
Jedna od lokalnih partnerskih organizacija čiji su predstavnici učestvovali na treningu o medijskoj pismenosti i kreirali edukativne videe jeste Somborski edukativni centar. Srđan Vlaškalić ističe da organizacije civilnog društva mogu da pomognu da se medijska pismenost podigne na viši nivo, iako bi i obrazovne ustanove imale značajnu ulogu u tom poslu.
Kampanja „Medijsko opismenjavanje Srbije“ je nastala u okviru projekta „Medijski pismeni građani protiv lažnih vesti“ koji sprovode Bečejsko udruženje mladih i FakeNews Tragač u okviru programa „Mladi i mediji za demokratski razvoj“ Beogradske otvorene škole uz podršku Kraljevine Švedske.
Organizacije koje rade zajedno u kreiranju i realizaciji ove kampanje su: Bečejsko udruženje mladih, Omladinsko studentska akcija Novi Sad, Somborski edukativni centar, Žensko udruženje kolubarskog okruga iz Lazarevca, Svet reči iz Velike Plane, Klara i Rosa iz Subotice, PROTECTA iz Niša, Forca Požega i Vizija Pirot.