Sedmi Bečejski festival monodrame „Be:femon“ ove godine je dobio dve pobednice. Tročlani žiri u sastavu: Dušanka Glid Stojanović, Ivana Buljan Legati i Deneš Debrei jednoglasno je doneo odluku da na ovogodišnjem festivalu podele ravnopravno nagradu monodrame „Jul“ glumice Nataše Tapušković i „Baš ti baš tu“ Vanje Matujec.
Prema mišljenju publike, najbolja monodrama je „Dnevnik jednog ludaka“ Dušana Matejića sa ocenom 4,89. Bečejska publika je tokom festivalskih dana u Gradskom pozorištu imala priliku da pogleda ukupno sedam predstava u takmičarskoj selekciji. Dugogodišnja predsednica žirija, prvakinja Narodnog pozorišta iz Beograda Dušanka Glid Stojanović primećuje da motivacija za monodramom jenjava.
– Za ovih 7 godina, od kako postoji „Be:femon“ desile su se dosta velike sistemske promene u celom društvu, tako da je i kultura stavljena na jednu mapu, kao neki novi kontinent. Ne mogu da ne primetim da je ova godina slabija, ne u selekciji samog „Be;femona“, nego je naprosto motivacija za monodramom u ovih godinu dana na neki način malo oslabila. Pozorišta prema monodrami imaju jednu distancu. Ovaj festival i dalje ima jedan afirmativni odnos prema monodrami i mislim da je u nekom estetskom, umetničko-moralnom smislu ispunjen taj razlog da ovaj festival postoji i da se svakako nastavi, ali sistemski gledano motivacija za sve festivale u regionu mora prosto biti veća. Nije samo stvar u novcu, stvar je u jednoj umetničkoj motivaciji – objašnjava predsednica žirija.
Sličnog je mišljenja i direktor bečejskog Gradskog pozorišta Zdravko Petrović, ističući da je sedmi po redu „Be:femon“ slabije posećen u odnosu na prethodnu godinu, što dovodi do zaključka da i ovdašnjoj publici nedostaje motivacije.
– Mislim da to ne iznenađuje više nikoga ko prati dešavanja u kulturi. Neke monodrame su bile veoma dobre posećene, neke solidno ili slabije, ali to je manje bitno. Važno je da insistiramo na tome da na festival dolaze najbolje monodrame, a ne popularni glumci. Provincija uzima svoj danak, to je neminovno, ali i dalje mi je neverovatno da Bečejce, uključujući i većinu novinara, ovaj festival mnogo ne zanima – navodi Petrović i dodaje da uprkos svemu, ljubitelji kulture i umetnosti moraju biti uporni. On se zahvalio upravo takvoj, upornoj publici, kao i profesorima i đacima srednjih škola na dobroj saradnji tokom ovogodišnjeg Bečejskog festivala monodrame.
Zvanično saopštenje ovogodišnjeg žirija prenosimo u celosti:
Žiri u sastavu Dušanka Glid Stojanović, Ivana Buljan Legati i Deneš Debrei jednoglasno je doneo odluku da na ovogodišnjem festivalu dve monodrame podele ravnopravno nagradu.
Takva odluka je donesena zbog toga što oba ostvarenja – monodrame „Jul“ Nataše Tapušković i „Baš ti baš tu“ Vanje Matujec – sadrže u sebi intimni istraživački rad koji nije iniciran odsustvom drugih prilika ili neprilika u profesiji koju gluma podrazumeva. Ova dva primera samo potvrđuju da je to mesto samoće koju monodrama podrazumeva i da dovodi do rasvetljavanja javne usamljenosti, nekada tako nužno, i da umetnički okrepljujuće otvara samom umetniku načas naslućene a gledaocu neslućene domete scenske spoznaje. A to se dešava kada su i ego i super ego i id ujedinjeni u simfoniji reči, misli, svesti, podsvesti, nadsvesti i nesvesti.
Iako baveći se tako različitim temama, ove dve glumice stavile su se pod lupu samoposmatranja i izvođenja eksperimenta nad sobom: Nataša Tapušković, stavivši se u ulogu muškarca koji, doveden na sam rub egzistencije, oslobađa pravu prirodu čoveka u svim njegovim najnižim i primarnim porivima, a Vanja ulogom neurotizirane i preromantizirane „no nejm“ osobe koja u „holivudski urušenom“ svetu vidi sebe kao najneophodnijeg statistu u tih ključnih sat vremena koliko predstava traje.
I jedna i druga imaju izvrsne i vanredne snage da u samoći monodrame ostvare koletivni puls sveta, dirnuvši time i publiku na 7. “Be:femonu”.
Projekat „Iz ugla građana“ sufinansira opština Bečej
Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.