Кrajem leta 2018. godine Agencija za borbu protiv korupcije dala je preporuku da se član Opštinskog veća opštine Novi Bečej Radovana Milašinovića razreši te funkcije zbog toga što nije preneo upravljačka prava u D.O.O. Mibaks u trenutku kada je stupio na javnu funkciju, kao i u vezi sa tim što je pomenuta firma sarađivala sa opštinom Novi Bečej, doduše u simboličnom iznosu od 15.000 dinara, što se, bez obzira na količinu novca, smatra sukobom interesa. Ipak, posle tajnog glasanja, skupština nije donela takvo rešenje budući da je svega šest odbornika glasalo za usvajanje odluke o razrešenju.
Opština Novi Bečej nije izašla u susret, odnosno, u potpunosti i očekivano odgovorila na zahtev za pristup informacijama od javnog značaja koje je poslao tim Bečejskog udruženja mladih. Umesto da nam dostave kopije dokumentacije u vezi sa javnim nabavkama, kao i sa ključnim informacijama u vezi sa realizacijom ugovora, pozvali su nas na uvid u dokumentaciju, što za nas nije bilo prihvatljivo.
Opština Novi Bečej najavljuje da će u aktuelnoj godini čak 100 miliona dinara utrošiti u sportsku infrastrukturu, koju će, pored amaterskih klubova koji deluju u tom mestu, doprineti i razvoju školskog sporta. Jedan od postupaka nabavki koji želimo da istaknemo zbog veličine ulaganja, aktuelnosti i pitanja zainteresovanog lica, a to je postupak nabavke radova – sanacija parketa u sportskoj hali.
Naručilac, opština Novi Bečej, primio je zahtev za pojašnjenjem konkursne dokumentacije sa sledećim pitanjima:
Pitanje broj 1
U konkursnoj dokumentaciji, naručilac je u predmeru radova na strani 5. opredelio da sportski pod tj, parket mora biti izrađen od punog čistog drveta, bukva ili jasen, i to navodeći sledeće: minimalne debljine 22 mm, fabrički lakiran sa gornje strane daske i zaštićen od UV zračenja i lakiran sa donje strane daske. Dimenzije podne daske moraju biti minimalno 22/129/3700 mm. Naručilac postavlja zahtev da ponuđeni sportski pod poseduje EN 14904 standard, FIBA sertifikat, IHF sertifikat, katalog/tehnički list ponuđenog sportskog poda. Naručilac postavlja zahtev da ponuđač poseduje sertifikat sistema upravljanja menadžmenta kvaliteta: ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, OHSAS 18001:2008, ISO 50001:2011. Predlažemo naručiocu da iz konkursne dokumentacije izmeni uslov da parket bude izrađen od punog čistog drveta (bukva/jasen), kao i zahtev da podna daska mora biti baš tih dimenzija kakve su date u konkursnoj dokumetaciji, kao i da ukloni zahtev za ISO 50001:2011. ISO 50001:2011 određuje zahteve za uspostavljanje, primenu, održavanje i poboljšavanje sistema menadžmenta energijom, a čija je svrha da omogući organizaciji da sledi sistemski pristup u postizanju stalnog poboljšavanja energetske performanse, uključujući energetsku efikasnost, korišćenje i potrošnju energije. Ovaj međunarodni standard specificira zahteve koji mogu da se primene na korišćenje i potrošnju energije, uključujući i merenje, dokumentovanje i izveštavanje, projektovanje i metode za nabavku opreme, sisteme, procese i osoblje koje doprinosi energetskoj performansi. Ovaj međunarodni standard se primenjuje na sve promenjive komponente koje utiču na energetsku performansu i koje mogu da se prate, a na koje organizacija može da utiče. Ovaj međunarodni standard ne propisuje specifične kriterijume performanse u vezi sa energijom. Zahtevanje ovog međunarodnog standarda nije u vezi sa predmetnom javnom nabavkom, te je ovaj uslov je ograničavajući za ponuđače. S obzirom na to da naručilac za ponuđeni sportski pod zahteva FIBA i IHF sertifikat, nema potrebe da ponuđača ograničava uslovom da predmetni parket bude izrađen od punog čistog drveta (bukva/jasen), jer FIBA sertifikat ne pravi razliku između parketa izrađenog od bukve, jasena, hrasta ili neke druge vrste drveta. FIBA ne preferira ni jednu vrstu drveta. Ukoliko parket poseduje FIBA sertifikat potpuno je svejedno da li je izrađen od bukve, jasena, hrasta ili neke druge vrste drveta, da li je u pitanju parket od punog drveta ili višeslojni parket, ukoliko ta vrsta parketa poseduje karakteristike koje zadovoljavaju tehničke uslove kvaliteta po FIBA standardu (odskočnost površine, protovkliznost, dovoljno čvrdto drvo, kvalitet ugradnje…). U tom slučaju nisu bitne ni dimenzije parketa ukoliko postoji FIBA sertifikat. FIBA sertifikat se odnosi na celokupan sportski pod, a ne na pojedinačnu dasku ugrađenu u sportski pod. Parket izrađen od punog čistog drveta bukve, minimalne debljine 22 mm sa dimenzijama datim kao u konkursnoj dokumentaciji i da poseduje i FIBA i IHF sertifikat u Evropi proizvodi samo jedan proizvođač i to JUNCКERS iz Danske, koji u Srbiji ima svog ovlašćenog zastupnika. Ukoliko naručilac nije upoznat, za ove tvrdnje posedujemo dokaze. Na osnovu višegodišnjeg iskustva u učestvovanju u postupcima javnih nabavki, više puta smo se susretali sa ovako usko određenim uslovima što nas dovodi do zaključka da se na ovaj način vrši favorizovanje samo jednog ponuđača u Srbiji koji može da ispuni sve zahteve koje Naručilac naveo u konkursnoj dokumentaciji. Naručilac treba da ima u vidu prilikom određivanja predmeta javne nabavke postavi takve uslove da ponuđači ponude i drugu dimenziju (uključujući manju dimenziju) i drugu vrstu podne daske od traženih konkursnom dokumentacijom, imajući u vidu koje su dimenzije i vrste parketa najzastupljenije na tržištu u Srbiji jer se time obezbeđuje učešće većeg broja ponuđača što je u skladu sa načelom konkurencije. Naručilac traži da ponuđač dostavi sertifikat EN 14904 za sportski pod od punog drveta iako u Srbiji ne postoji odgovarajuće akreditaciono telo koje izdaje takav sertifikat? Naručilac je dužan da vodi računa da tehnički zahtevi koji su sastavni deo konkursne dokumentacije u kojima su opisane karakteristike traženih dobara, usluga ili radova koji su predmet javne nabavke i koji se nabavljaju, budu opisani na objektivan način i u skladu sa potrebama naručioca. Ukoliko se tehničke specifikacije određuju sa pozivom na srpske, evropske, i neke druge standarde takav tehnički opis mora biti praćen rečima „ili odgovarajuće“. U tom slučaju Naručilac ne može da odbije ponudu ukoliko ponuđač ponudi odgovarajući dokaz da dobra koja nudi na suštinski jednak način ispunjavaju uslove iz specifikacije i traženog standarda.
Odgovor 1: – Naručilac delimično usvaja zahtev potencijalnog ponuđača i vrši izmenu konkursne dokumentacije u sledećem: * Nije neophodno dostavljanje standarda ISO 50001:2011 i on se briše iz konkursne dokumentacije. * Dimenzije daske se koriguju i zahtev za minimalnim dimenzijama je 100×3000 mm i naručilac će izvršiti izmenu konkursne dokumentacije u tom delu na strani 4, u tački 3. tabele. * Pored bukve i jasena, Naručilac će prihvatiti još neke vrste drveta, odnosno sve one koje imaju jednaku ili veću tvrdoću po brinelovoj tablici za čvrstoću drveta. Dakle u konkursnoj dokumentaciji se na strani 4. u tački 3. dodaje rečenica „odnosno sve one koje imaju jednaku ili veću tvrdoću po brinelovoj tablici za čvrstoću drveta” * Zahtev za punim drvetom (masivom) ostaje. Naručilac se rukovodio željom da dobije što kvalitetniji sportski pod, te je propisao određene uslove. Jedan od bitnih razloga je da to bude puno drvo (masiv) minimalne debljine 22 mm. Minimalna debljina je neki minimalan zahtev koji se odnosi na debljinu poda i ona je gotovo kod svih proizvođača sportskih podova preko 22 mm. Uvidom u pravnu praksu, potencijalne ponuđače, kao i standard naručilac je samo ispoštovao svoju želju da ima kvalitetan, dugotrajan pod, sa mogućnošću hoblovanja i lakiranja u što dužem periodu. Napominjemo da naručilac nije dao detaljan ili ograničavajući opis za ponuđače, već je postavio samo okvire koje sportski pod mora da zadovolji. Naručilac ostaje u svemu prema zahtevima da sportski pod mora da poseduje EN 14904, odnosno SRPS EN 14904 standard kao usvojeni standard od strane ISS-a za sportski podove, FIBA sertifikat i IHF sertifikat.
Pitanje broj 2
Naručilac je prilikom određivanja dodatnog uslova opredelio da je ponuđač u predhodnih pet godina (2014-2018) izvršio radove koji su predmet javne nabavke odnosno da je isporučio i ugradio minimum pet sportskih podova (parketa) sa FIBA sertifikatom u sportskim halama, svaki minimalne površine 1000 m2. U smislu člana 76. stav 1. i 2. ZJN Naručilac je taj koji određuje dodatne uslove za učešće u postupku za javne nabavke u pogledu finansijskog, poslovnog, tehničkog i kadrovskog kapaciteta uvek kada je to potrebno imajući u vidu predmet javne nabavke. U smislu člana 76. stav 6. ZJN Naručilac određuje uslove za učešće u postupku tako da ti uslovi ne diskrimišu ponuđače i da su u logičkoj vezi sa predmetom javne nabavke. U predmetnoj javnoj nabavci traženi radovi naručioca u pogledu količine radova iznose 1.100 m2 a Naručilac zahteva referencu za izvedene radove od 5.000 m2 što je petostruko veća količina radova od traženih u predmetnoj javnoj nabavci. Osnovni smisao propisivanja dodatnih uslova je da se isti traže samo kada su zaista neophodni za realizaciju javne nabavke. Bitno je da naručilac prilikom definisanja ovih uslova isto propiše tako da budu u skladu sa predmetom konkretne javne nabavke i da zaista predstavljaju objektivne potrebe Naručioca. Smatramo da je zahtev naručioca prekomeran i da traži više nego što je to potrebno za predmetnu javnu nabavku. Potrebno je, da se navedeni uslov svede na dvostruku količinu radova u odnosu na količinu koju je Naručilac tražio u konkursnoj dokumentaciji, samo takav uslov bi bio u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama. Na ovaj način postavljen uslov reference predstavlja favorizovanje jednog ponuđača jer je samo jedan ponuđač u Srbiji može da ispuni taj zahtev za tom količinom izvedenih radova FIBA level 1 sertifikatom. Pouzdano tvrdimo, da ovaj uslov može da ispuni samo jedan ponuđač u Srbiji. Samim tim, ukoliko ostane pri ovako visokim referencama, naručilac dolazi u situaciju da prekrši osnovna Načela javnih nabavki, neopravdanim korišćenjem diskriminatorskih uslova, tehničkih specifikacija i kriterijuma. Predlažemo naručiocu, kako bi obezbedio što je veću konkurenciju i jednakost među ponuđačima, da postavi uslov tako da ponuđači dostave dokaze o izvedenim radovima u minimalnoj količini u odnosu na količinu traženu konkursnom dokumentacijom bez FIBA sertifikata. Predlažemo naručiocu da ovaj uslov izmeni i da ga svede na minimum što bi bilo opravdano za predmetnu javnu nabavku, i na taj način bi omogućio veću konkurenciju među ponuđačima, što bi bilo skladu sa članom 10. ZJN-a.
Odgovor 2: – Naručilac je uvidom u pravnu praksu, odluke Republičke komisije za zaštitu prava ponuđača ustanovio da zahtev od pet sportskih parketa u pet godina, ne predstavlja preteranu količinu kao dodatni uslov u pogledu poslovnog kapaciteta. Želja naručioca je da dobije izvršioca koji je sposoban da izvede radove kvalitetno i u predviđenim rokovima. Renoviranje našeg sportskog centra se radi nakon više od 30 godina i ovo je jedinstvena prilika da dobijemo ponuđača koji ima kvalitet da izvede navedene radove. Zbog toga, a uvažavajući sve pravne norme je postavljen zahtev za poslovnim kapacitetom i on ne predstavlja ograničavajući faktor i u skladu je sa ZJN. Prvenstveno iz navedenih razloga potreba naručioca je za ovakvim poslovnim kapacitetom. Upravo iz tog razloga naručilac je zahtevao poslovni kapacitet za radove koji predstavljaju predmet javne nabavke. Uvidom u potencijalne ponuđače utvrđeno je da postoji više ponuđača koji mogu da zadovolje ovaj kriterijum i naručilac odgovorno tvrdi da nije favorizovao niti jednog ponuđača. Naručilac će izmeniti konkursnu dokumentaciju. Odgovor na pitanje i izmena konkursne dokumentacije biće objavljena na sajtu naručioca i na Portalu javnih nabavki.
Naručilac neće produžavati rok za podnošenje ponuda.
Za javnu nabavku usluge prevoza đaka i studenata opština Novi Bečej nije objavila prateću dokumentaciju, osim poziva za podnošenje ponuda u kom se navodi da je otvaranje ponuda predviđeno 18. januara 2019. godine, te konkursne dokumentacije. Stoga ne raspolažemo informacijama o ishodu tog postupka, odnosno o tome da li je ugovor zaključen, koliko ponuđača je učestvovalo u postupku i slično.
U ovom postupku je naručilac postavio sledeće dodatne uslove 1) Da ponuđač u trenutku podnošenja ponude zapošljava najmanje 15 (petnaest) vozača sa vozačkom dozvolom D kategorije i najmanje 2 (dva) vozača sa odgovarajućom kategorijom vozačke dozvole za ponuđena vozila prema broju sedišta za putnike ( najmanje po 10 sedišta za prevoz putnika); Dokaz: ugovori o radnom angažovanju za najmanje 15 (petnaest) vozača autobusa i najmanje 2 (dva) vozača sa odgovarajućom kategorijom vozačke dozvole prema broju sedišta za putnike, koji važe najmanje do isteka ugovora o javnoj nabavci, kao dokaz da navedena lica rade za ponuđača kao vozači i vozačke dozvole D kategorije za najmanje 15 navedenih vozača i vozačke dozvole odgovarajuće kategorije za najmanje 2 (dva) vozača sa odgovarajućom kategorijom vozačke dozvole prema broju sedišta za putnike; 2) Da ponuđač u trenutku podnošenja ponude zapošljava najmanje 5 lica odgovornih za održavanje vozila, zaposlenih isključivo na poslovima održavanje tehničke ispravnosti vozila za prevoz ili ima zaključen ugovor o pružanju usluge servisiranja vozila, Dokaz: ugovori o radnom angažovanju koji važe najmanje do isteka ugovora o nabavci, za najmanje 5 lica odgovornih za održavanje tehničke ispravnosti vozila ili ugovor o pružanju usluge servisiranja vozila, koji važi najmanje do isteka ugovora o nabavci, kao dokaz da navedena lica rade za ponuđača na poslovima održavanja tehničke ispravnosti vozila.
Postavlja se pitanje logičke veze između predmeta javne nabavke, najpre kod poslovnog kapaciteta koji je zahtevan, a najpre obrazloženje zašto baš pet lica odgovornih za održavanje vozila, zaposlenih isključivo na poslovima održavanje tehničke ispravnosti vozila za prevoz ili ima zaključen ugovor o pružanju usluge servisiranja vozila.
Takođe je interesantan sledeći uslov:
Tehnički kapacitet 1) Da ponuđač u trenutku podnošenja ponude poseduje u vlasništvu ili koristi sledeća vozila registrovana za javni prevoz: najmanje 15 (petnaest) autobusa i najmanje 2 (dva) vozila koja imaju najmanje po 10 (deset) sedišta za prevoz putnika (na primer minibus), prosečne starosti autobusa i vozila ne većoj od 10 (deset) godina; Dokaz: očitane saobraćajne dozvole ili ugovor o korišćenju (po osnovu zakupa, lizinga), koji važi najmanje do isteka ugovora o javnoj nabavci, sa očitanom saobraćajnom dozvolom;
S ovim u vezi, naručilac je mogao da traži potvrde o obavljenom tehničkom pregledu ili slične dozvole, a ne starost vozila. Isti uslovi su u ovoj nabavci bili postavljeni 2017. godine, kada su ponudu podnele dve firme, dok jedna sa podizvođačem. Procenjeno je da usluga u 2017. godini košta 412.000 dinara, a sledeće 12.178.000 dinara, sve bez PDV-a.
Projekat Imaš pravo da znaš podržava opština Novi Bečej
Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.