Državna revizorska instutucija (DRI) objavila je sredinom decembra izveštaj u kom je navela nalaze u vezi sa tim kako je Javno preduzeće „Vodokanal“ Bečej tokom dve godine (2019. i 2020.) sprovodilo javne nabavke, a kontrolisali su potraživanja od kupaca tokom prošle godine.

U rezimenu Izveštaja navodi se da Javno preduzeće „Vodokanal“ Bečej nije postupilo u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama u 2019. i 2020. godini prilikom sprovođenja postupaka i izvršenja javnih nabavki u skladu sa zaključenim ugovorima, čija ugovorena vrednost iznosi 51,54 miliona dinara bez PDV-a. Takođe, tokom 2019. godine preduzeće je pribavilo usluge u ukupnoj vrednosti od 3,51 miliona dinara bez sprovođenja postupaka javnih nabavki (dakle, mimo procedura koja podrazumevaju javno objavljivanje oglasa, određivanje uslova koje ponuđači treba da ispune, konkurentsku trku za cenu, rokove i kvalitet, i slično, prim. nov.), a da pri tome nisu postojali razlozi za izuzećepredviđeni Zakonom o javnim nabavkama.

Preduzeće u 2020. godini nije umanjenjivalo vrednosti potraživanja od kupaca u skladu sa računovodstvenim politikama i Međunarodnim standardom finansijskog izveštavanja za male i srednje entitete.

U nastavku predstavljamo nepravilnosti u vezi sa javnim nabavkama, kao i preporuke državnih revizora za otklanjanje tih nepravilnosti, a koje su navedene i objavljene u Izveštaju o reviziji pravilnosti poslovanja Javnog preduzeća „Vodokanal“, Bečej u delu koji se odnosi na javne nabavke za 2019. i 2020. godinu i potraživanja od kupaca za 2020. godinu.

-Radovi na izgradnji kanalizacione mreže sa crpnom stanicom u industrijskoj zoni – prva faza

U ovom postupku je  izabrani ponuđač Imperial buildings doo, Novi Sad, a ugovor je zaključen 12. septembra 2019. godine na 15.923.753 dinara bez PDV-a.

Kao nepravilnost koju su uočili državni revizori navode da je u ugovoru koji je preduzeće zaključilo sa izabranim ponuđačem Imperial buildings doo, Novi Sad kao sredstvo finansijskog obezbeđenja za dobro izvršenje posla zahtevana bankarska garancija sa rokom važenja koji je najmanje 30 dana duži od isteka roka za konačno izvršenje posla i navedeno je da važnost bankarske garancije mora da se produži ukoliko se promene rokovi za izvršenje ugovorene obaveze. Preduzeće nije pribavilo od izabranog ponuđača bankarsku garanciju za dobro izvršenje posla koja će važiti najmanje 30 dana duže od roka za konačno izvršenje posla čime, kako se navodi, nije postupilo u skladu sa zahtevima ugovora, jer je garancija koja je dostavljena od strane dobavljača istekla 31. januara 2020. godine, a aneksom ugovora je rok za izvođenje radova produžen do 15. juna 2020. godine. Prema objašnjenju odgovornih lica, preduzeće je usmenim putem zahtevalo dostavljanje bankarske garancije koju izvođač radova nije dostavio, ali s obzirom na činjenice da nije tražen avans za izvođenje radova, da nije bilo nikakvih uplata na osnovu privremenih situacija, da su se pojavili viškovi naknadno ugovorenih radova, da je proglašeno vanredno stanje na celoj teritoriji Republike Srbije, da su uvedene mere zabrane kretanja i skraćenog radnog vremena, da je otežana organizacija izvođenja radova i produženi rokovi izvođenja radova na svim ugovorenim poslovima, što zahteva dodatna finansijska sredstva izvođača, da je proglašeno vanredno stanje otežalo poslovnu komunikaciju unutar organizacije, kao i komunikaciju sa bankama, gde bi pribavljanje bankarske garancije potrajalo duže nego u normalnim okolnostima, da je rok završetka radova blizu i da se svakako dostavlja bankarska garancija za otklanjanje grešaka u garantnom roku, Komisija za javne nabavke i odgovorno lice javnog preduzeća odlučili su da se ne raskine ugovor, naročito imajući u vidu da se već približavao završetak radova.

U vezi sa ovim, državni revizori su ukazali na to da se preduzeće treba da zahteva od izabranog ponuđača produženje bankarske garancije za dobro izvršenje posla u situacijama kada se produži rok za izvršenje posla određen ugovorom zaključenim u postupku javne nabavke.

– Zamena vodovodnih delova u šahtovima vodovodne mreže u Bečeju – III faza

Izabrani izvođač radova u ovom postupku je Energy ltd doo, Novi Sad, sa kojim je ugovor zaključen 17. decembra 2020. godine na iznos od 28.322.817 dinara bez PDV-a.

Za državne revizore se preduzeće na nepravilan način u konkursnoj dokumentaciji, u predmeru i predračunu radova, kod određivanja tehničkih specifikacija poziva na standarde SRPS EN i DIN, a pozivanje nije praćeno rečima „ili odgovarajuće“, što nije u skladu sa članom 71 stav 1 tačka 1) Zakona o javnim nabavkama, kojim je propisano da naručilac određuje tehničke specifikacije u kojima su predviđene opisane karakteristike dobara sa pozivom na srpske, evropske, međunarodne ili druge standarde i srodna dokumenta, tako da svako pozivanje mora da bude praćeno rečima „ili odgovarajuće“. U ovom slučaju je preduzeću ukazano na to da ukoliko se prilikom sačinjavanja konkursne dokumentacije kod određivanja tehničkih specifikacija poziva na srpske, evropske, međunarodne ili druge standarde i srodna dokumenta, to pozivanje bude praćeno rečima „ili odgovarajuće“, kao i da propiše i uspostavi kontrolne aktivnosti koje bi omogućile da određivanje tehničkih specifikacija bude u skladu sa odredbama Zakona o javnim nabavkama, kao i da sačini plan kontrole i izveštaj o sprovedenim kontrolama. Prema objašnjenju odgovornih lica, u pitanju je propust na koji nije ukazao niko od potencijalnih ponuđača. Takođe, preduzeće je kod dodatnih uslova ukazalo da „Ako se dostavlja strani atest za robu, potrebno je dostaviti za svaku poziciju tehničke specifikacije na kojoj se navode traženi standardi, izveštaj o ispitivanju izdat od domaćeg instituta o usaglašenosti stranih EN, ISO, EN ISO normi sa SRPS EN, SRPS ISO, SRPS EN ISO normama za ponuđenu robu“, kao i na institucije koje izdaju navedene izveštaje.

-Materijal za vodovod i kanalizaciju – partija 1, vodomeri do prečnika 40mm

U ovom postupku izabrani ponuđač je Delta nova watermeters doo, Novi Sad, sa kojim je ugovor zaključen 25. decembra 2019. godine na 300.000 dinara.

U konkursnoj dokumentaciji za partiju 1 – Nabavka vodomera prečnika do 40 mm, u kome su date vrsta, tehničke karakteristike (specifikacije), kvalitet, količina i opis dobara određeno je 10 artikala koji su predmet nabavke, kao i količine koje se nabavljaju. Tokom perioda realizacije ugovora, navodi se u izveštaju, preduzeće je nabavilo četiri artikla, od ukupno 10 koliko je navedeno u Obrascu strukture cene i tehničkoj specifikaciji, u količinama većim od predviđenih tehničkom specifikacijom, ukupne vrednosti 274.853 dinara.

Sa ovim u vezi, kako navode državni revizori, preduzeće nije konkursnu dokumentaciju i tehničku specifikaciju sastavilo na objektivan način i u skladu sa realnim potrebama (najveći deo dobara predviđenih tehničkom specifikacijom nije nabavljen), čime je onemogućilo ponuđače da pripreme prihvatljivu ponudu. Navedeno nije u skladu sa članom 70 stav 1 Zakona o javnim nabavkama17, kojim je propisano da tehničke specifikacije i projektna dokumentacija, u smislu zakona, predstavljaju tehničke zahteve koji su obavezni i sastavni deo konkursne dokumentacije u kojima su predviđene opisane karakteristike dobara usluga ili radova i da iste moraju omogućiti da se dobra, usluge ili radovi koji se nabavljaju opišu na način koji je objektivan i koji odgovara potrebama naručioca. Takođe, navedeno nije u skladu sa članom 61 stav 1 kojim je propisano da je naručilac dužan da pripremi konkursnu dokumentaciju tako da ponuđači na osnovu nje mogu da pripreme prihvatljivu ponudu.

Državni revizori su preduzeću preporučili  da konkursnu dokumentaciju sastavlja u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, da propiše i uspostavi kontrolne aktivnosti koje bi omogućile da se tehničke specifikacije sastavljaju na objektivan način i u skladu sa realnim potrebama, u skladu sa odredbama Zakona o javnim nabavkama, kao i da sačini plan kontrole i izveštaj o sprovedenim kontrolama. Prema objašnjenju odgovornih lica, nabavke vodomera po strukturi i dimenzijama zavise od zahteva budućih korisnika, kao i od broja novoizgrađenih priključaka te se ne mogu precizno predvideti za period od 12 meseci. Preduzeće je 2020. godine prešlo na tehniku ugovaranja kroz okvirni sporazum, kako bi prevazišlo pomenute probleme. Takođe, vrednost nabavljenih artikala u okviru navedene javne nabavke je u okviru ukupno ugovorene vrednosti i nije došlo do probijanja predviđene vrednosti javne nabavke.

Materijal za vodovod i kanalizaciju – partija 2, cevni materijal, fazonski komadi, livenarija i spojnice

U ovom postupku javne nabavke posao je poveren Armex doo, Žabalj (nosilac posla) i Uniprogres doo, Ruma, (član grupe ponuđača), 24. jula 2019. godine, a ugovor zaključen na 7.000.000 dinara bez PDV-a.

Za državne revizore je sporno što se u konkursnoj dokumentaciji u delu koji se odnosi na vrstu, tehničke karakteristike (specifikacije), kvalitet, količinu i opis dobara, navodi da je uz ponudu potrebno dostaviti atest za robu ili izveštaj o ispitivanju prema zahtevanim standardima SRPS EN, SRPS ISO, SRPS EN ISO i DIN za svaku poziciju tehničke specifikacije na kojoj se navode traženi standardi, bez navođenja reči „ili odgovarajući“, što nije u skladu sa članom 71 stav 1 tačka 1) Zakona o javnim nabavkama18 , kojim je propisano da naručilac određuje tehničke specifikacije u kojima su predviđene opisane karakteristike dobara sa pozivom na srpske, evropske, međunarodne ili druge standarde i srodna dokumenta, tako da svako pozivanje mora da bude praćeno rečima „ili odgovarajuće“. Prema objašnjenju odgovornih lica, u pitanju je propust na koji nije ukazao niko od potencijalnih ponuđača, a preduzeće je propust ispravilo pri izradi konkursne dokumentacije za isti predmet u postupku javne nabavke koji je sproveden u 2020. godini. Takođe, u napomenama se, ponovo, navodi da „Ako se daje strani atest za robu, potrebno je dostaviti za svaku poziciju tehničke specifikacije na kojoj se navode traženi standardi, izveštaj o ispitivanju izdat od domaćeg instituta o usaglašenosti stranih EN, ISO, EN ISO normi sa SRPS EN, SRPS ISO i SRPS EN ISO normama za ponuđenu robu“, kao i na institucije koje izdaju navedene izveštaje. Preduzeće je zaključilo ugovor sa ponuđačem Armex doo, Žabalj ukupne vrednosti 7.000.000 dinara bez uračunatog PDV-a, po ponudi koja čini sastavni deo ugovora. U Obrascu strukture cene, koji je sastavni deo ponude, kao predmet nabavke definisano je 447 artikala materijala za vodovod i kanalizaciju. Ugovorom je definisano da su ugovorene jedinične cene fiksne i ne mogu se menjati. U toku postupka revizije utvrđeno je da preduzeće nije vršilo izmenu ugovora.

-U postupku revizije je utvrđeno da je preduzeće izvršilo nabavku materijala za vodovod i kanalizaciju u iznosu od 3.514.620 dinara bez PDV–a koji nije predviđen prethodno zaključenim ugovorom sa dobavljačem u postupku javne nabavke, odnosno da je izvršena nabavka materijala bez sprovedenog postupka javne nabavke, pri čemu nisu postojali razlozi za izuzeće od primene, propisani članovima 7, 7a, 39 stav 2, 122 i 128 Zakona o javnim nabavkama . Preduzeće nije propisalo kontrolne aktivnosti koje bi omogućile da se sprovode postupci javnih nabavki kada ne postoji osnov za izuzeće od primene Zakona o javnim nabavkama, navode državni revizori.

S tim u vezi, državni revizori su napisali preduzeću preporuku da javne nabavke sprovodi u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, da propiše i uspostavi kontrolne aktivnosti koje bi omogućile da se nabavke za koje ne postoji osnov za izuzeće od primene Zakona o javnim nabavkama sprovode u postupku javne nabavke, kao i da sačini plan kontrole i izveštaj o sprovedenim kontrolama. Prema objašnjenju odgovornih lica, preduzeće ne može precizno da predvidi u tehničkoj specifikaciji u konkursnoj dokumentaciji tačne količine i tačnu specifikaciju (za sve vrste materijala sve prečnike) potrebnog materijala, koje će koristiti za otklanjanje havarija, izgradnju priključaka, sanaciju i rekonstrukciju uličnih vodova za period od 12 meseci. Iako je, kako se navodi u izveštaju, preduzeće definisalo skoro 450 stavki u tehničkoj specifikaciji, koji se godinama najčešće koriste, dešavaju se situacije, kada je, kako navode, preduzeće primorano da nabavi materijal i van definisanih stavki. U konkretnom slučaju stavke koje su nabavljene, a nisu bile na spisku iz konkursne dokumentacije, bile su potrebne za izgradnju vodovodne mreže u industrijskoj zoni za priključenje novog investitora, koji je u veoma kratkom roku izgradio novi proizvodni pogon i otvorio preko 100 novih radnih mesta. Napomenuto je da je vrednost nabavljenih artikala u okviru navedene javne nabavke u okviru ugovorene vrednosti i nije došlo do probijanja predviđene vrednosti javne nabavke. Upravo iz tih razloga koji su se dešavali u realizaciji preduzeće je 2020. godine prešlo na tehniku ugovaranja kroz okvirni sporazum, kako bi prevazišao navedene probleme.

Evidentiranje i izveštavanje o javnim nabavkama

Preduzeće je evidentiralo radnje i akte tokom sprovođenja postupaka javnih nabavki. Preduzeće je dostavljalo Upravi za javne nabavke kvartalne izveštaje za 2019. i za 2020. godinu, navodi se u izveštaju državnih revizora.

 

Sadržaj je kreiran u okviru projekta „U fokusu: Pravo građana, obaveza vlasti“ koji je sufinansiran iz budžeta opštine Bečej. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

POSTAVI ODGOVOR

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име