Foto: Ilustracija
Foto: Ilustracija

…i šta je potrebno ispraviti u poslovanju opštine Novi Bečej

Državna revizorska institucija (DRI) objavila je tokom oktobra Izveštaj o reviziji pravilnosti poslovanja opštine Novi Bečej. Revizija se odnosila na sledeće oblasti poslovanja opštine: javne nabavke za od 1. januara 2019. do 31. decembra 2020. godine i rashode za zaposlene (plate, dodaci i naknade zaposlenih, socijalni doprinosi na teret poslodavca, naknade u naturi, socijalna davanja zaposlenima, naknade troškova za zaposlene i nagrade zaposlenima i ostali posebni rashodi) za poslovanja od 1. januara do 31. decembra 2020. godine.

Predstavljamo nepravilnosti koje su državni revizori ocenili kao prioritet 1, odnosno one koje je moguće otkloniti u roku od 90 dana.

Nepravilnosti koje su državni revizori primetili i objavili u izveštaju su sledeće:

Javne nabavke

Konkursnom dokumentacijom je kao dodatni uslov za učešće u postupku javne nabavke u pogledu tehničkog kapaciteta, između ostalog zahtevano da ponuđač mora da raspolaže sa drobilicom za mlevenje kamena, i sa jednom cisternom za gorivo, i u pogledu kadrovskog kapaciteta, naručilac je zahtevao da ponuđač ima zaposleno jedno lice sa licencom odgovornog izvođača radova sa radnim iskustvom od najmanje tri godine, što je diskriminatorski uslov koji ograničava konkurenciju jer lice sa navedenom licencom već ima odgovarajuće radno iskustvo koje je bilo uslov za sticanje iste, što je uslov koji ograničava konkurenciju i nije u logičkoj vezi sa predmetom javne nabavke jer nije neposredno vezano za predmet nabavke i njegovo izvršenje, što nije u skladu sa članom 76. stav 6, a u vezi sa članom 10. stav 2. Zakona o javnim nabavkama.

Odluka o sprovođenju pregovaračkog postupka doneta je pre konačnosti Odluke o obustavi postupka čiji su zaključci o činjenicama predstavljali pravni osnov za pokretanje pregovaračkog postupka, što nije u skladu sa članom 35. stav 1. tačka 1., a u vezi sa članom 146. stav 6. Zakona o javnim nabavkama.

Za člana komisije za javnu nabavku nije imenovano lice koje ima odgovarajuće stručno obrazovanje iz oblasti iz koje je predmet javne nabavke, što nije u skladu sa članom 54. stav 7. Zakona o javnim nabavkama.

Ugovor o javnoj nabavci radova nije zaključen u skladu sa propisima koji regulišu javne nabavke, jer je Odluka o dodeli ugovora doneta na osnovu Izveštaja o stručnoj oceni ponuda, koji nije sačinjen u skladu sa odredbama Zakona o javnim nabavkama – nije potpisan od svih članova komisije za javne nabavke ili njihovih zamenika), što nije u skladu sa članom 54. stav 12. tačka 4. i članu 105. stav 1. Zakona o javnim nabavkama.

Ugovor o javnoj nabavci je zaključen sa period važenja do 12 meseci i realizacijom plaćanja u dve budžetske godine, ne sadrži odredbu da će obaveze koje dospevaju u narednoj budžetskoj godini biti realizovane najviše do iznosa sredstava koja će im za tu namenu biti odobrena u toj budžetskoj godini, što nije u skladu sa članom 7. Uredbe o kriterijumima za utvrđivanje prirode rashoda i uslovima i načinu pribavljanja saglasnosti za zaključivanje određenih ugovora koji, zbog prirode rashoda, zahtevaju plaćanje u više godina.

Konkursnom dokumentacijom u delu zahteva u pogledu garantnog roka za dobro predviđena je garancija u trajanju od minimum 16 meseci po instalaciji aparata, što je ispod zakonskog minimuma od 24 meseca, što nije u skladu sa članom 53. stav 1. Zakona o zaštiti potrošača.

Za članove komisije za javnu nabavku imenovana su lica koja nisu zaposlena u Upravi kao karučiocu, ali ne iz razloga što naručilac nema zaposleno lice koje ima odgovarajuće stručno obrazovanje iz oblasti iz koje je predmet javne nabavke, što nije u skladu sa članom 54. stav 8. Zakona o javnim nabavkama.

Konkursnom dokumentacijom u delu obaveznih uslova za učešće u postupku javne nabavke naručilac od ponuđača nije zahtevao da imaju važeće odobrenje od republičkog organa nadležnog za unutrašnje poslove, odnosno nadležnog pokrajinskog organa uprave, za vršenje delatnosti prometa pirotehničkim proizvodima koji su deo predmeta nabavke, imajući u vidu da je dozvola za obavljanje te delatnosti predviđena Zakonom o eksplozivnim materijama, zapaljivim tečnostima i gasovima, što nije u skladu sa članom 75. stav 1. tačka 5. Zakona o javnim nabavkama.

Obaveštenje o zaključenom ugovoru o javnoj nabavci nije objavljeno u roku od pet dana od dana zaključenja ugovora, što nije u skladu sa članom 116. stav 1. Zakona o javnim nabavkama.

Rashodi za zaposlene

Opština Novi Bečej izvršila rashode u ukupnom iznosu od 164.640 dinara za isplatu otpremnine prilikom odlaska u penziju za sekretara Skupštine opštine Novi Bečej primenom neodgovarajuće organizacione klasifikacije. Isplata je izvršena sa razdela Opštinske uprave umesto sa razdela Skupštine opštine, što nije u skladu sa članom 29. Zakona o budžetskom sistemu, članom 9. stav 2 Uredbe o budžetskom računovodstvu i članom 6. Pravilnika o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem.

Opštinska uprava Novi Bečej je preuzela obaveze i izvršila rashode za dodatak na platu za rad duži od punog radnog vremena (prekovremeni rad) više za 198.692 dinara na način da je obavljeni prekovremeni rad trajao duže od osam sati nedeljno kod 13 zaposlenih lica, što nije u skladu sa članom u 53. stav 2. Zakona o radu i članom 56. stav 4. Zakona o budžetskom sistemu.

Državni revizori preporučili su odgovornim licima opštine Novi Bečej da:

komisijama za javne nabavke Opštine, konkursne dokumentacije i modele ugovora kao sastavne delove istih, sačinjavaju saglasno odredbama Zakona o javnim nabavkama, a posebno u onim delovima koji se odnose na određivanje dodatnih uslova za učešće u postupku javne nabavke u pogledu, tehničkog kapaciteta za kvalitativni izbor privrednog subjekta u postupku javne nabavke;

Odluku o sprovođenju pregovaračkog postupka ne donose pre konačnosti Odluke o obustavi postupka čiji su zaključci o činjenicama predstavljali pravni osnov za pokretanje pregovaračkog postupka;

 za člana komisije imenuju lice koje ima odgovarajuća stručna znanja iz oblasti koja je predmet javne nabavke;

 Ugovor o javnoj nabavci radova, bude zaključen u skladu sa propisima koji regulišu javne nabavke, i da Odluka o dodeli ugovora bude doneta na osnovu Izveštaja o stručnoj oceni ponuda, koji je sačinjen u skladu sa odredbama Zakona o javnim nabavkama,odnosno potpisan od svih članova ili zamenika članova Кomisije za sprovođenje postupka javne nabavke;

 Ugovor o javnoj nabavci, koji je zaključen sa periodom važenja do 12 meseci i realizacijom plaćanja u dve budžetske godine, sadrži odredbu da će obaveze koje dospevaju u narednoj budžetskoj godini biti realizovane najviše do iznosa sredstava koja će im za tu namenu biti odobrena u toj budžetskoj godini;

 konkursnom dokumentacijom u delu zahteva garantnog roka ne predviđaju garanciju nižu od zakonskog minimuma, prema garantnom listu proizvođača;

za članove komisije za javnu nabavku, imenuju lica koja su zaposlena u Upravi kao Naručiocu, iz razloga što naručilac ima zaposleno lice koje ima odgovarajuće stručno obrazovanje iz oblasti iz koje je predmet javne nabavke;

da konkursnom dokumentacijom u delu obaveznih uslova za učešće u postupku javne nabavke naručilac od ponuđača zahteva da imaju važeće odobrenje od republičkog organa nadležnog za unutrašnje poslove, odnosno nadležnog pokrajinskog organa uprave za vršenje delatnosti prometa pirotehničkim proizvodima koji su deo predmeta nabavke, imajući u vidu da je dozvola za obavljanje te delatnosti predviđena Zakonom o eksplozivnim materijama, zapaljivim tečnostima i gasovima;

da oglase o javnim nabavkama objavljuju pod uslovima i u rokovima propisanim odredbama Zakona o javnim nabavkama;

preduzmu neophodne aktivnosti u okviru svoje nadležnosti, da rashode za socijalna davanja planiraju, evidentiraju i iskazuju u skladu sa Zakonom o budžetskom sistemu, Uredbom o budžetskom računovodstvu i Pravilnikom o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem;

u skladu sa Zakonom o radu, prekovremeni rad organizuju tako da ne traje duže od osam časova nedeljno.

Podsetimo na to da su državni revizori ustanovili da je ova banatska opština u toku dve godine nepravilno sprovela postupke javnih nabavki u iznosu od najmanje 204 miliona dinara. O tome više pročitajte OVDE.

POSTAVI ODGOVOR

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име